Virtual risk can be expressed as the perception of the
threat / danger or opportunity / advantages that may occur in the virtual
environment. The purpose of examining trust among individuals in virtual
environments is to determine the level of the individuals who use social media
and its derivatives as active sharing environments, and the level of emotions
and behaviors related to each other in these environments. The role of virtual
loneliness in the study is to determine whether the individuals of the Z
generation who live frequently in virtual environments due to the necessity of
educational activities experience loneliness in such environments. The concept
of loneliness is generally a negative psychological situation. However, it may
not be right to make a clear judgment on whether virtual loneliness is a positive
or negative situation. In this context, the aim of the study is to investigate
the mediating effect of virtual risk perception in the relationship between the
situation of high school students and the situation of virtual loneliness and
interpersonal trust. The study group consisted of 370 female and male high
school students. Virtual World Risk Perception Scale (SDRS), Interpersonal
Confidence Scale (QOL) and Virtual Environment Loneliness Scale (SES) were used
as data collection tools. The hypotheses of the study were tested on the basis
of both sexes with Structural Equation modeling. Findings showed that perceived
virtual loneliness predicted students' positive interpersonal trust status and
this relationship could be explained partially by virtual risk perception. It
also shows that individuals' virtual risk perception plays a role in the
attenuation of interpersonal trust situations associated with virtual
loneliness states. In conclusion, research shows that even in high school, the
interpersonal trust status of individuals can be affected negatively by virtual
loneliness and virtual risks, and that the risk perception of the virtual
environment can harm the secure ties that will be established with the
individuals who are important in the life of the individual.
Virtual risk perception Interpersonal trust Virtual loneless High school students Mediation effect
Sanal risk, bireylerin sanal ortamlarda ortaya çıkabilecek tehdit / tehlike veya fırsat / avantajları idrak etmesi olarak ifade edilebilir. Sanal ortamlarda bireyler arasındaki güvenin incelenmesindeki amaç, sosyal medya ve türevlerini aktif paylaşım ortamı olarak kullanan bireylerin, bu ortamlarda ortaya koydukları kişiliklerinin gerçekliği ne düzeyde yansıttığının ve bu ortamlarda birbirlerine yönelik güvene bağlı duygu ve davranış düzeylerinin tespit edilmesidir. Sanal yalnızlığın çalışmadaki rolü ise, eğitimsel faaliyetlerin gerekliliğinden dolayı, sanal ortamlarda sıkça bulunması gerekebilen Z kuşağı bireylerinin bu tür ortamlarda yalnızlık duygusunu yaşayıp yaşamadığının belirlenmesidir. Yalnızlık kavramı genel itibariyle olumsuz psikolojik bir durumdur. Ancak sanal yalnızlığın olumlu ya da olumsuz bir durum olup olmadığı konusunda kesin bir yargıda bulunmak doğru olmayabilir. Bu bağlamda araştırmanın amacı, lise öğrenimi gören bireylerin sanal yalnızlık durumları ile kişilerarası güven durumu arasındaki ilişkide sanal risk algısının aracılık etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu 311 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Sanal Dünya Risk Algısı Ölçeği (SDRAÖ), Kişilerarası Güven Ölçeği (KGÖ) ve Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği (SOYÖ) kullanılmıştır. Araştırmanın hipotezleri Yapısal Eşitlik modellemesiyle her iki cinsiyet bazında sınanmıştır. Elde edilen bulgular, algılanan sanal yalnızlığın öğrencilerin kişilerarası güven durumunu pozitif yönde yordadığını ve bu ilişkinin sanal risk algısı ile kısmen açıklanabildiğini göstermiştir. Ayrıca, bireylerin sanal risk algısının sanal yalnızlık durumları ile bağlantılı kişilerarası güven durumlarının zayıflamasında rol oynadığını göstermektedir. Sonuç olarak araştırma, lise döneminde bile bireylerin kişilerarası güven durumlarının sanal yalnızlıktan ve sanal risklerden olumsuz etkilenebileceğini, kişinin sanal ortamlara ilişkin risk algısının bireyin hayatında önemli olan kişilerle kuracağı güvenli bağları zedeleyebileceğini ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | October 14, 2019 |
Submission Date | May 29, 2019 |
Acceptance Date | July 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 |