This research was carried out to examine perceptions of the prospective social studies teachers on today's world problems. In line with this main purpose, it has been carried out to determine today's world problems that are important for prospective social studies teachers, their opinions about these problems, and their solution suggestions. The study group of this research consists of 23 prospective social studies teachers studying in an education faculty in Turkey in the 2017-2018 academic year. The study was designed as qualitative research; it was carried out by using a descriptive survey model. Within the study's scope, "Perception of Today's World Problems Interview Form" was used as a data collection tool. The obtained data were analyzed by the descriptive analysis method. Participants in the study are indicated by codes (K-1) according to the order. The study found out that prospective social studies teachers follow current news and use social media applications intensively as a news source. As a result of the analyses made, the social studies teacher candidates who participated in the research discussed today's world problems; They define them as problems that arise in the political, social, cultural, and economic areas worldwide. In light of the data obtained from social studies teacher candidates' opinions, global warming is the first among the current world problems that the participants consider most important. Besides, it has been found that human activities take the first place in participant views on the causes of today's world problems. As a result of the study, the prospective social studies teachers stated that people should be aware of today's world problems as a solution. They have listed the awareness-raising activities as training for today's world problems, organizing conferences, and preparing posters. Based on the study results, it is suggested that by carrying out a similar study on different study groups, it is possible to increase the solution suggestions for these problems by listing the reasons for today's problems
Bu araştırma, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının günümüz dünya sorunlarına ilişkin algılarının incelenmesi amacı ile gerçekleştirilmiştir. Bu temel amaç çerçevesinde sosyal bilgiler öğretmen adaylarının önemli gördükleri günümüz dünya sorunları, bu sorunların nedenlerine yönelik görüşleri ve sorunlara yönelik çözüm önerileri belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın araştırma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Türkiye’deki bir üniversitenin eğitim fakültesinde öğrenim gören 23 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmuştur. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan araştırma; betimsel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak “Günümüz Dünya Sorunları Algısı Görüşme Formu” kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma kapsamına dâhil edilen katılımcılar sıralamaya göre kodlarla (K-1) belirtilmiştir. Araştırmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının güncel haberleri takip ettikleri ve haber kaynağı olarak da sosyal medya uygulamalarını yoğun olarak kullandıkları belirlenmiştir. Yapılan analizler neticesinde araştırmaya katılan sosyal bilgiler öğretmen adayları günümüz dünya sorunlarını; dünya üzerinde siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik alanlarda ortaya çıkan sorunlar olarak tanımlamaktadırlar. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri üzerinden elde edilen veriler ışığında katılımcıların önemli gördükleri günümüz dünya sorunlarından ilk sırayı küresel ısınma almaktadır. Ayrıca günümüz dünya sorunlarının nedenlerine yönelik katılımcı görüşlerinde ilk sırada insan faaliyetlerinin yer aldığı belirlenmiştir. Araştırmada sosyal bilgiler öğretmen adayları günümüz dünya sorunlarına yönelik çözüm önerisi olarak insanların bilinçlendirilmesi gerektiği yönünde görüş belirtmişlerdir. Öğretmen adayları bilinçlendirmeye yönelik çalışmaları da günümüz dünya sorunlarına yönelik eğitim verilmesi, konferanslar düzenlenmesi ve afişler hazırlanması şeklinde sıralamışlardır. Araştırma sonuçları üzerinden, benzer bir çalışmanın farklı araştırma grupları üzerine gerçekleştirilmesi ile günümüz dünya sorunlarının nedenleri sıralanarak bu sorunlara yönelik çözüm önerilerinin artırılmasının sağlanabileceği önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2021 |
Submission Date | December 16, 2020 |
Acceptance Date | March 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 1 |