Bu araştırmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin bazı demografik özellikler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2020-2021 eğitim-öğretim yılında İç Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir ilin ilkokul dördüncü sınıfında öğrenimine devam eden 314’ü erkek, 302’si kız olmak üzere toplam 616 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Betimsel tarama modelinde tasarlanan araştırmanın verileri, kişisel bilgi formu ve Çocuklar İçin Girişimcilik Eğilimleri Envanteri aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin toplanması, COVID-19 salgını nedeniyle uygulanan uzaktan eğitim sürecinde gerçekleştirildiği için veri toplama araçları öğrencilere çevrimiçi ortamda ulaştırılmış ve araştırmaya katılmak için gönüllü olan öğrencilerin ölçekleri doldurmaları sağlanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik sonuçları ile Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Ayrıca elde edilen tüm sonuçlar için etki büyüklüğü değeri de hesaplanmıştır. Yapılan analizlerde bilgisayar destekli bir istatistik programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin girişimcilik eğiliminin yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin girişimcilik eğiliminin okul öncesi eğitim alma ve bilim temalı çocuk dergisi takip etme durumuna, bir aylık sürede okuduğu kitap sayısına, okumaktan hoşlandığı kitap türüne, gelecekte yapmayı düşündüğü mesleğe ve ailenin sosyoekonomik düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bununla birlikte cinsiyet ile anne ve baba öğrenim durumu değişkenlerinin, araştırmanın örnekleminde yer alan ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin girişimcilik eğilimi üzerinde anlamlı düzeyde bir etkisinin olmadığı görülmüştür.
In this study, it is aimed to examine the entrepreneurship tendencies of primary school fourth grade students in terms of some demographic characteristics. The research was carried out with the participation of a total of 616 students, 314 boys and 302 girls, continuing their education in the fourth grade of primary school in a province located in the Central Anatolia Region of Turkey in the 2020-2021 academic year. The data of the research designed in the descriptive survey model were collected through the personal information form and the Inventory of Entrepreneurial Tendencies for Children. Since the data collection was carried out during the distance education process implemented due to the COVID-19 epidemic, the data collection tools were delivered to the students online and the students who volunteered to participate in the research were provided to fill in the scales. In the analysis of the data, descriptive statistics results and Mann Whitney U and Kruskal Wallis H tests were used. In addition, the effect size value was calculated for all the results obtained. A computer aided statistical program was used in the analysis. As a result of the research, it was determined that the entrepreneurship tendency of the students was at a high level. It has been determined that the entrepreneurship tendency of the students participating in the research differs significantly according to their pre-school education and following a science-themed children's magazine, the number of books they read in a month, the type of book they like to read, the profession they plan to do in the future and the socioeconomic level of the family. On the other hand, it was observed that the variables of gender and mother and father educational status did not have a significant effect on the entrepreneurship tendency of the fourth grade students in the sample of the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2021 |
Submission Date | September 20, 2021 |
Acceptance Date | November 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 3 |