This study aims to investigate the effect of activities carried out in out-of-school learning environments for the unit of sound and its properties on the interest and motivation of 6th-grade students in science topics and to determine students' views regarding the use of out-of-school learning environments in science classes. The study used a pre-test and post-test control group quasi-experimental design, which is one of the quantitative research methods. In the experimental group, lesson plans were prepared and integrated into a field trip and school garden activities parallel to the 5E learning model. The study group consisted of 50 (25 experimental, 25 control group) 6th-grade students studying at a public school in the city center of Çorum in the 2022-2023 academic year. The research data were collected through "The Interest Scale for Science Topics" "The Motivation Scale for Science Learning'" and open-ended questions prepared for the students to answer before and after the trip. The quantitative data obtained from the scales were analyzed using the SPSS program, and the open-ended questions, from which the students' views were analyzed by content analysis. Findings revealed a significant increase in the experimental group's science interest and motivation for science learning scores. However, there was no significant difference in the science interest and motivation for science learning scores of the control group students. Further, the students in the experimental group expressed positive views about the trip. Overall, students stated that the activities were enjoyable, boosted their interest in science classes, and helped them comprehend the science topics better.
science lesson sound and its properties out-of-school learning environments interest motivation
Bu araştırmanın amacı, Ses ve Özellikleri konusunda okul dışı öğrenme ortamlarında yapılan etkinliklerin, 6. sınıf öğrencilerinin fen konularına yönelik ilgilerine ve fen öğrenimine yönelik motivasyonlarına etkisini araştırmak ve okul dışı öğrenme ortamlarının fen bilimleri dersinde kullanılması ile ilgili öğrenci görüşlerini belirlemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda deney grubunda hem bir alan gezisi hem de okul bahçesi etkinlikleri ile bütünleştirilmiş ve 5E öğrenme modeline uygun bir şekilde hazırlanan ders planları kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim döneminde Çorum il merkezindeki bir devlet okulunda öğrenim gören toplam 50 (25 deney, 25 kontrol grubu) 6. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri ‘‘Fen Konularına Yönelik İlgi Ölçeği’’, ‘‘Fen Öğrenimine Yönelik Motivasyon Ölçeği’’ ile öğrencilerin gezi öncesinde ve gezi sonrasında cevaplamaları için hazırlanan açık uçlu sorular ile toplanmıştır. Ölçeklerden elde edilen nicel verilerin analizi SPSS programı ile yapılmış, öğrenci görüşlerinin alındığı açık uçlu sorular ise içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda deney grubunun hem fen konularına yönelik ilgi hem de fen öğrenimine yönelik motivasyon puanlarında anlamlı düzeyde bir artış olurken, kontrol grubu öğrencilerinin fen konularına yönelik ilgi ve fen öğrenimine yönelik motivasyon puanlarında anlamlı düzeyde bir farklılık meydana gelmemiştir. Bununla birlikte deney grubundaki öğrenciler, kendilerine yöneltilen açık uçlu sorulara verdikleri cevaplarda gezi ile ilgili olumlu görüşler bildirmişlerdir. Bu kapsamda öğrenciler yapılan etkinliklerin eğlenceli olduğunu, fen bilimleri dersine olan ilgilerini artırdığını ve konuyu daha iyi kavradıklarını, ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Out-of-School Learning, Science Education |
Journal Section | Science Education |
Authors | |
Early Pub Date | March 30, 2024 |
Publication Date | March 31, 2024 |
Submission Date | September 7, 2023 |
Acceptance Date | March 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |