In recent years, self-efficacy has emerged as a prominent subject of study in educationand teacher training. This concept encapsulates an individual's belief in their ability to effectively utilize personal skills to achieve success and exhibit success-oriented performance. This belief in teachers and pre-service teachers is a dynamic construct that is both shaped by and shapes a myriad of individual and environmental factors such as achievement, expectations, experiences, motivation, sociocultural context, and abilities. Therefore, teacher self-efficacy has been the subject of numerous quantitative and qualitative studies in different countries, analysing its various dimensions. A systematic review of these studies is crucial to provide a comprehensive understanding of the existing research. A bibliometric analysis was conducted on 355 articles retrieved from the Web of Science database using the keywords "pre-service teacher" and "self-efficacy" to examine the existing literature systematically. The VOSviewer software was utilized for this analysis, and the findings regarding pre-service teachers and self-efficacy were illustrated through visual maps and tables. The analysis revealed that a substantial portion of the articles pertained to the fields of Education and Educational Research. In addition, the first article about self-efficacy was published in 1991. Since 2008, studies on pre-service teachers and self-efficacy have increased. Considering the number of articles by year, it is seen that a significant number of studies were conducted between 2020-2023. It is believed that the findings obtained will contribute to new research on pre-service teachers and self-efficacy. In particular, evaluating the skills and competencies that stand out in the newly published curricula together with the concept of self-efficacy will contribute to both prospective teachers and teacher education programs.
Eğitim-öğretim süreçlerinde ve öğretmen eğitiminde son yıllarda sıklıkla çalışılan konulardan biri öz-yeterliktir. Öz-yeterlik, başarı elde etmek ve başarıya yönelik performans sergilemek için bireyin kendi öz-yeteneklerini kullanabilmesine yönelik sahip olduğu inancı ifade etmektedir. Öğretmen ve öğretmen adaylarında bu inanç; başarı, beklenti, deneyim, motivasyon, sosyo-kültürel ortam, beceri gibi bazen bireysel bazen çevresel pek çok değişkenden etkilenen ve aynı zamanda bu değişkenleri etkileyen bir yapıdadır. Bu nedenle öğretmen ve öğretmen adaylarında öz-yeterlik, farklı ülkelerde farklı boyutlarıyla bazen nicel bazen nitel pek çok araştırmaya konu olmuştur. Yapılan bu çalışmaların birlikte ele alınması, gerçekleştirilen çalışmalara sistematik bir bakış açısı sunmak için önemli görülmektedir. Bu amaçla Web of Science veri tabanı üzerinden “pre-service teacher”, “self-efficacy” ve “preservice teacher” anahtar kelimeleriyle tarama yapılmış ve elde edilen 355 makale ile bibliyometrik analiz gerçekleştirilmiştir. Bibliyometrik analiz sürecinde VOSviewer programı kullanılmış ve öğretmen adayları ile öz-yeterlik hakkında yapılan araştırmalara ilişkin elde edilen bulgular görsel haritalar ve tablolar ile sunulmuştur. Elde edilen bulgulara dayalı olarak makalelerin genellikle Eğitim ve Eğitsel konu alanında tamamlandığı belirlenmiştir. Bunun yanında öz-yeterlik hakkında ilk makalenin 1991 yılında yapılmıştır. 2008 yılından itibaren öğretmen adayları ve öz-yeterlik hakkında yapılan çalışmalar artış göstermiştir. Yıllara göre makale sayıları göz önüne alındığında 2020-2023 arasında ciddi sayıda çalışma yapıldığı görülmektedir. Elde edilen bulguların öğretmen adayları ve öz-yeterlik hakkında yapılacak yeni araştırmalara katkıda bulunacağı düşünülmektedir. Özellikle yeni yayınlanan öğretim programlarında öne çıkan beceri ve yeterlikler ile öz-yeterlik kavramının birlikte değerlendirilmesi hem öğretmen adaylarına hem öğretmen eğitimi programlarına katkıda bulunacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Eğitimbilim Araştırma Analizleri |
Authors | |
Early Pub Date | July 31, 2024 |
Publication Date | August 1, 2024 |
Submission Date | April 8, 2024 |
Acceptance Date | July 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 2 |