Çalışmanın amacı, ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutum ve alışkanlıkları ile yaratıcı okumaya yönelik algılarının çeşitli değişkenlere ve aralarındaki ilişkiye göre incelemektir. Araştırmanın evrenini Kahramanmaraş ili merkez Onikişubat ve Dulkadiroğlu ilçelerinde bulunan ortaokullarda öğrenim gören ortaokul beşinci sınıf öğrencileri, örneklemini kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılarak belirlenen 637 ortaokul beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülen araştırmada veriler “Okumaya Yönelik Tutum ve Alışkanlık Ölçeği”, “Yaratıcı Okumaya Yönelik Algı Ölçeği”, “Kişisel Bilgiler Formu” kullanılarak elde edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutum ve alışkanlıklarının ortalamanın üzerinde olduğu, kadın öğrencilerin okumaya yönelik tutum ve alışkanlıklarının daha yüksek olduğu görülmektedir. Babası üniversite mezunu olan öğrencilerin okumaya yönelik olumsuz tutum ve alışkanlıklarının yüksek olduğu, düzenli günlük tutan, haftada birden çok kitap okuyan ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutum ve alışkanlıklarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı okumaya yönelik algılarının ortalamanın üzerinde olduğu, anne ve babası üniversite mezunu olan, düzenli günlük tutan, haftada birden çok kitap okuyan ve evde çalışma odası bulunan ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı okumaya yönelik algılarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutum ve alışkanlıkları ile yaratıcı okumaya yönelik algıları arasında pozitif yönlü ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
This study aims to examine the attitudes and habits of secondary school fifth grade students towards reading and their perceptions of creative reading according to various variables and the relationship between them. The universe of the study consists of secondary school fifth grade students studying in secondary schools located in the central Onikişubat and Dulkadiroğlu districts of Kahramanmaraş province, and the sample consists of 637 secondary school fifth grade students determined by convenience sampling method. The research has been conducted using the correlational survey model as one of the quantitative research methods. The data have been obtained via “Scale of Attitudes and Habits Towards Reading”, “Scale of Perceptions Towards Creative Reading”, and “Personal Information Form”. The results of the analysis show that level of attitudes and habits of the secondary school fifth-grade students towards reading are above the average, and attitudes and habits of female students towards reading are higher than male students. It has been determined that students whose fathers have university graduates have high levels of negative attitudes and habits towards reading, and fifth-grade students who keep a regular diary and read more than one book a week have high levels of attitudes and habits towards reading. It has been found that the perception levels of fifth-grade students towards creative reading are above the average. Besides that, the secondary school fifth-grade students, whose parents are university graduates, who keep a regular diary, read more than one book a week and have a study room have higher perception levels towards creative reading. There is a positive and low-level significant relationship between attitudes and habits of the secondary school fifth-grade students towards reading and their perception levels towards creative reading.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Turkish Language Education |
Authors | |
Early Pub Date | March 25, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | August 12, 2024 |
Acceptance Date | March 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |