Bu çalışmanın amacı mevcut aday öğretmen yetiştirme sürecinin aday ve
danışman sınıf öğretmenlerinin görüşleri kapsamında, nitel ve nicel verileri
birlikte kullanarak değerlendirmektir. Çalışma karma araştırma yaklaşımlarına
ait temel desenlerden keşfedici ardışık desene uygun olarak yürütülmüştür.
Çalışma grupları uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın nitel
verileri 20 aday ve 10 danışman; nicel verileri ise 100’ü aday ve 100’ü
danışman olmak üzere toplam 200 sınıf öğretmeninden toplanmıştır. Nitel veriler
araştırmacılar tarafından geliştirilen iki farklı yarı-yapılandırılmış görüşme
formu ile toplanmıştır. Nitel verilerin
analizinde betimsel ve içerik analizi birlikte kullanılmıştır. Çalışmanın nicel
verileri ise nitel verilerin analizi sonucunda geliştirilen anketler ile
toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikten
yararlanılmıştır. Aday öğretmenlik eğitim sürecinin atama yapılan okulda ya da
atama yapılan okula benzer özelliklere sahip bir okulda yapılması ve sürecin
kesinlikle birleştirilmiş sınıfları gözlemlemeyi de içermesi gerektiği sonucuna
ulaşılmıştır. Sürecin özgüven sağlama, sınıf yönetimi, planlama, materyal
tasarlama, müfredat, iletişim ve etkileşim boyutlarında adaylara gelişme imkânı
sunduğu tespit edilmiştir. Adayların dışlanması, öğretmen muamelesi görmemesi,
toplantılara alınmaması, boş derslere görevlendirilmesi ve tek bir sınıfta
gözlem yapma mecburiyetinde bırakılması durumları aday öğretmen yetiştirme
sürecinin olumsuz yönleri olarak görülmüştür. Ayrıca aday öğretmen yetiştirme
sürecinin devam ettirilmesi, süreçte doldurulması gereken evrakların
azaltılması ve eğitimlerin daha çok uygulama içermesi gerektiği yargısına
varılmıştır.
Aday öğretmenlik süreci öğretmen yetiştirme aday öğretmen danışman öğretmen sınıf öğretmenliği
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 37 Issue: 3 |