Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2017, Volume: 37 Issue: 3, 811 - 833, 27.12.2017
https://doi.org/10.17152/gefad.330149

Abstract

Bu araştırmanın amacı özel yetenekli öğrencilerin
potansiyelini değerlendirmek, topluma daha faydalı bireyler olmalarını sağlamak
amacıyla Millî Eğitim Bakanlığına bağlı olarak çalışan Bilim ve Sanat
Merkezlerinde görevli öğretmenlerin öğretim etkinliklerinde bilişim teknolojilerinin
(BT) kullanımına yönelik görüşlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel
desende gerçekleştirilen çalışmada İç Anadolu Bölgesinde yer alan bir Bilim ve
Sanat Merkezinde görev yapan 10 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Araştırmacı
tarafından alan uzmanları görüşleri doğrultusunda geliştirilen açık uçlu soru
formuyla yürütülen görüşmelerden elde edilen veriler nitel veri çözümleme
teknikleri ile çözümlenmiştir. Çözümleme sonuçlarına göre öğretmenler, özel
yetenekli öğrencileri diğer öğrencilere göre BT’ye daha yatkın, hızlı ve
üretken görmektedirler. Özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde BT’den
yararlanmanın olumlu yönleri olarak öğrenmeyi kolaylaştırdığı, kalıcı öğrenme
sağladığı ve güdüleyici olduğu belirtilirken, olumsuz yön olarak özellikle dikkat
dağınıklığına yol açabileceği söylenmiştir. Özel yetenekli öğrencilerin
eğitiminde BT’den yararlanma sürecinde öğretmenler, kendilerinin teknolojiye
yatkın ve gelişime açık olmalarını güçlü yönleri olarak belirtirken yeterli
zamanlarının olmamalarını ise zayıf yönleri olarak ifade etmişlerdir
.

References

  • Atalay, Z.Ö. (2014). Üstün zekâlı ve yetenekli bireyler için farklılaştırılmış sosyal bilgiler dersinde uygulanabilecek öğretim stratejileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 339-358. 
  • Baykoç Dönmez, N. (2014). Üstün ve özel yetenekli çocuklar ve eğitimleri. Baykoç Dönmez, N. (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim (2. Baskı) (s.359-385) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.
  • BECTA (2001). Gifted and talented children and ICT. Retrieved from http://homepages.shu.ac.uk/~edsjlc/ict/becta/information_sheets/gifted.pdf
  • Bilgiç, N., Taştan, A., Kurukaya, G., Kaya, K., Avanoğlu, O. ve Topal T. (2013). Özel yetenekli bireylerin eğitimi strateji ve uygulama kılavuzu. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_11/25034903_zelyeteneklibireylerineitimistratejiveuygulamaklavuzu.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Çakıroğlu, Ü., Sarı, E. ve Akkan, Y. (2011, Eylül). Üstün yetenekli öğrencilere programlama öğretiminin problem çözmeye katkısı konusunda öğretmen görüşleri. Sözel bildiri, 5.Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Çetinkaya, L. ve Keser, H. (2014). Öğretmen ve öğrencilerin tablet bilgisayar kullanımında yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 4(1), 13-34.
  • Diffily, D. (2002). Project-based learning. Gifted Child Today, 25(3), 40-43,59.
  • Gökdere, M. ve Ayvacı, H.S. (2004). Sınıf öğretmenlerinin üstün ve özel yetenekli çocuklar ve özellikleri ile ilgili bilgi seviyelerinin belirlenmesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 17-26. 
  • Gökdere, M., Küçük, M. ve Çepni, S. (2004). Eğitim teknolojilerinin üstün yetenekli öğrencilerin fen eğitiminde kullanımı üzerine bir çalışma: Bilim sanat merkezleri örneklemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 3(2), 149-157.
  • Hemphill, H., Çalışkan, E. and Hemphill, L. (2015, November). An educational reform to improve classroom technology in Turkey: FATIH Project. Paper presented at the 2015 Association for Educational Communications and Technology (AECT) International Convention. Indianapolis, Indiana.
  • İşman, A., (2002). Sakarya  ili öğretmenlerinin eğitim teknolojilerini yönünden yeterlikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 1(1), 72-91.
  • Karadeniz, Ş. (2008). Bilişim teknolojileri öğretiminde öğrenme sitilleri. Deryakulu, D. (Ed.), Bilişim teknolojileri öğretiminde sosyo-psikolojik değişkenler (s.175-206) içinde. Ankara: Maya Akademi.
  • Keser, H. ve Çetinkaya, L. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik yaşamış oldukları sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(6), 377-403.
  • MEB (2013a). Üstün yetenekli bireyler strateji ve uygulama planı 2013-2017. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_10/25043741_zelyeteneklibireylerstratejiveuygulamaplan20132017.pdf adresinden erişilmiştir.
  • MEB (2013b). Özel (üstün) yetenekli öğrenciler için zenginleştirilmiş etkinlik örnekleri (ilkokullar). https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_12/23044414_zelyeteneklirencilerinzenginletirilmietkinlikrnekleri.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Öngöz, S. ve Aksoy, D.A. (2015). Üstün yetenekli öğrenciler bilişim teknolojileri dersinden ne bekliyorlar? Journal of Education & Special Education Technology, 1(1), 34-47.
  • Özer Keskin, M., Keskin Samancı, N. and Aydın, S. (2013). Sciences and art centers: Current status, problems, and solution proposals. Journal of Gifted Education Research, 1(2), 78-96. 
  • Özmen, F. ve Kömürlü, F. (2011, Eylül). Üstün zekâlı-yetenekli öğrencilerin bilişim teknolojisiyle ilişkisi. Sözel bildiri, 5.Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H.B. and Ayas, C. (2013). The use of tablet PC and interactive board from the perspectives of teachers and students: Evaluation of the FATIH Project. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1815-1822. DOI: 10.12738/estp.2013.3.1734.
Year 2017, Volume: 37 Issue: 3, 811 - 833, 27.12.2017
https://doi.org/10.17152/gefad.330149

Abstract

References

  • Atalay, Z.Ö. (2014). Üstün zekâlı ve yetenekli bireyler için farklılaştırılmış sosyal bilgiler dersinde uygulanabilecek öğretim stratejileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 339-358. 
  • Baykoç Dönmez, N. (2014). Üstün ve özel yetenekli çocuklar ve eğitimleri. Baykoç Dönmez, N. (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim (2. Baskı) (s.359-385) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.
  • BECTA (2001). Gifted and talented children and ICT. Retrieved from http://homepages.shu.ac.uk/~edsjlc/ict/becta/information_sheets/gifted.pdf
  • Bilgiç, N., Taştan, A., Kurukaya, G., Kaya, K., Avanoğlu, O. ve Topal T. (2013). Özel yetenekli bireylerin eğitimi strateji ve uygulama kılavuzu. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_11/25034903_zelyeteneklibireylerineitimistratejiveuygulamaklavuzu.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Çakıroğlu, Ü., Sarı, E. ve Akkan, Y. (2011, Eylül). Üstün yetenekli öğrencilere programlama öğretiminin problem çözmeye katkısı konusunda öğretmen görüşleri. Sözel bildiri, 5.Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Çetinkaya, L. ve Keser, H. (2014). Öğretmen ve öğrencilerin tablet bilgisayar kullanımında yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 4(1), 13-34.
  • Diffily, D. (2002). Project-based learning. Gifted Child Today, 25(3), 40-43,59.
  • Gökdere, M. ve Ayvacı, H.S. (2004). Sınıf öğretmenlerinin üstün ve özel yetenekli çocuklar ve özellikleri ile ilgili bilgi seviyelerinin belirlenmesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 17-26. 
  • Gökdere, M., Küçük, M. ve Çepni, S. (2004). Eğitim teknolojilerinin üstün yetenekli öğrencilerin fen eğitiminde kullanımı üzerine bir çalışma: Bilim sanat merkezleri örneklemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 3(2), 149-157.
  • Hemphill, H., Çalışkan, E. and Hemphill, L. (2015, November). An educational reform to improve classroom technology in Turkey: FATIH Project. Paper presented at the 2015 Association for Educational Communications and Technology (AECT) International Convention. Indianapolis, Indiana.
  • İşman, A., (2002). Sakarya  ili öğretmenlerinin eğitim teknolojilerini yönünden yeterlikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 1(1), 72-91.
  • Karadeniz, Ş. (2008). Bilişim teknolojileri öğretiminde öğrenme sitilleri. Deryakulu, D. (Ed.), Bilişim teknolojileri öğretiminde sosyo-psikolojik değişkenler (s.175-206) içinde. Ankara: Maya Akademi.
  • Keser, H. ve Çetinkaya, L. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik yaşamış oldukları sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(6), 377-403.
  • MEB (2013a). Üstün yetenekli bireyler strateji ve uygulama planı 2013-2017. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_10/25043741_zelyeteneklibireylerstratejiveuygulamaplan20132017.pdf adresinden erişilmiştir.
  • MEB (2013b). Özel (üstün) yetenekli öğrenciler için zenginleştirilmiş etkinlik örnekleri (ilkokullar). https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_12/23044414_zelyeteneklirencilerinzenginletirilmietkinlikrnekleri.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Öngöz, S. ve Aksoy, D.A. (2015). Üstün yetenekli öğrenciler bilişim teknolojileri dersinden ne bekliyorlar? Journal of Education & Special Education Technology, 1(1), 34-47.
  • Özer Keskin, M., Keskin Samancı, N. and Aydın, S. (2013). Sciences and art centers: Current status, problems, and solution proposals. Journal of Gifted Education Research, 1(2), 78-96. 
  • Özmen, F. ve Kömürlü, F. (2011, Eylül). Üstün zekâlı-yetenekli öğrencilerin bilişim teknolojisiyle ilişkisi. Sözel bildiri, 5.Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H.B. and Ayas, C. (2013). The use of tablet PC and interactive board from the perspectives of teachers and students: Evaluation of the FATIH Project. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1815-1822. DOI: 10.12738/estp.2013.3.1734.
There are 19 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Erkan Çalışkan

Publication Date December 27, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 37 Issue: 3

Cite

APA Çalışkan, E. (2017). Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 811-833. https://doi.org/10.17152/gefad.330149
AMA Çalışkan E. Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. GEFAD. December 2017;37(3):811-833. doi:10.17152/gefad.330149
Chicago Çalışkan, Erkan. “Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37, no. 3 (December 2017): 811-33. https://doi.org/10.17152/gefad.330149.
EndNote Çalışkan E (December 1, 2017) Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37 3 811–833.
IEEE E. Çalışkan, “Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi”, GEFAD, vol. 37, no. 3, pp. 811–833, 2017, doi: 10.17152/gefad.330149.
ISNAD Çalışkan, Erkan. “Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37/3 (December 2017), 811-833. https://doi.org/10.17152/gefad.330149.
JAMA Çalışkan E. Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. GEFAD. 2017;37:811–833.
MLA Çalışkan, Erkan. “Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 37, no. 3, 2017, pp. 811-33, doi:10.17152/gefad.330149.
Vancouver Çalışkan E. Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. GEFAD. 2017;37(3):811-33.