Bu çalışmanın amacı, mikro-yansıtıcı öğretim uygulamalarının fizik
öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerine etkilerini belirlemektir. Araştırma,
ön test-son test tek gruplu basit deneysel desende tasarlanmıştır. Basit
deneysel desenin sınırlılıklarından dolayı araştırma kapsamında özel durum
yöntemi de kullanılmıştır. Video kayıtlarına dayalı yansıtıcı günlükler ve
YANDE (Yansıtıcı Düşünme Eğilimlerini Belirleme) ölçeği ile veri toplanan
çalışmanın örneklemini, Fatih Eğitim Fakültesi Fizik Öğretmenliği Programı 4.
sınıfında öğrenim gören 13 öğretmen adayı oluşturmaktadır. 2013-2014
eğitim-öğretim yılının bahar yarıyılında ve 2014-2015 eğitim-öğretim yılının
güz ve bahar yarıyıllarında sürdürülen uygulamalar, Özel Öğretim Yöntemleri-II
dersinin uygulama saatinde, Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması derslerinin
de fakültedeki ders saatlerinde yürütülmüştür. Uygulamalar kapsamında her aday
beşer kez mikro-yansıtıcı öğretim uygulaması yapmıştır. YANDE ölçeğinden elde
edilen veriler Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılarak, yansıtıcı günlüklerden
elde edilen veriler de yorumsal analize dayalı olarak çözümlenmiştir. YANDE
analizlerinde, sürekli ve amaçlı düşünme, sorgulayıcı ve etkili öğretim,
öğretim sorumluluğu ve bilimsellik, araştırmacı, öngörülü ve içten olma alt
boyutlarında uygulama öncesi ve sonrasında anlamlı bir farklılık olduğu, açık
fikirlilik ve mesleğe bakış alt boyutlarında anlamlı bir farklılık olmadığı
görülmektedir. Bu bulgularla birlikte, YANDE ölçeği toplam puan analizleri de
dikkate alındığında, mikro-yansıtıcı öğretim uygulamalarının öğretmen
adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerini geliştirmede büyük ölçüde etkili
olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 39 Issue: 2 |