Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de
2000-2018 yılları arasında okuduğunu anlamayı geliştirmek amacıyla
gerçekleştirilen çalışmaları belirli ölçütlere göre incelemek ve alandaki genel
eğilimi belirlemektir. Çalışma betimsel tarama modeline göre yürütülmüştür. Literatür
taraması sonucunda dâhil etme ölçütlerine uyan 51 çalışma incelenmiştir.
Araştırmaya dâhil edilen çalışmalar, araştırmacılar tarafından hazırlanan bilgi
formu kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada sistematik inceleme yaklaşımı
türlerinden betimsel içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
okuduğunu anlamayı geliştirmeye dönük çalışmaların çoğunlukla yüksek lisans
tezlerinden oluştuğu, örneklem grubunun 4. sınıf düzeyinde yoğunlaştığı,
deneysel araştırma modeli ile yürütüldükleri, uygulanan strateji, yöntem ve
tekniklerin çeşitlilik gösterdiği ve çoğunlukla okuduğunu anlama becerisinin
gelişmesine olumlu etki ettiği görülmüştür. Bunlara ek olarak, katılımcı
sayıları ve araştırma sürelerinin kullanılan metodolojiye uygun olduğu, veri analizinde
çoğunlukla çıkarımsal analiz yöntemlerine başvurulduğu ve veri toplama araçlarının araştırmacıların kendileri tarafından
geliştirilen açık uçlu veya çoktan seçmeli sorulardan oluştuğu sonucuna
ulaşılmıştır.
The purpose of this research is to examine the studies performed in order to improve reading comprehension in Turkey between 2000-2018 according to certain criteria and to determine the general tendency in the field. For this purpose, a descriptive content analysis method which is one of the systematic review approach types was used. As a result of the literature review, 51 studies that meet the inclusion criteria were examined. The studies included in the research were analyzed using information form, prepared by the researchers. As a result of the research, it was observed that the studies aimed at improving the reading comprehension consisted mostly of master theses, the sample group is concentrated at the 4th grade level, they were conducted with experimental research model, the applied strategies, methods and techniques vary and they have a positive effect on the development of reading comprehension skills. In addition to these, it is concluded that the number of participants and the research periods are in accordance with the methodology used, and that in data analysis, inferential analysis methods are used mostly and data collection tools are composed of open-ended or multiple-choice questions developed by the researchers themselves.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 39 Issue: 2 |