Bu araştırmanın amacı, ilköğretim dördüncü sınıf Türkçe
dersinde kültürel değer eğitiminin nasıl gerçekleştiğinin ortaya konmasıdır.
Nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması deseni benimsenerek
gerçekleştirilen araştırmanın katılımcılarını, 2013-2014 öğretim yılı bahar
yarıyılında Malatya il merkezinde yer alan bir ilkokulun dördüncü sınıfında
görev yapan sınıf öğretmeni ve bu sınıfta öğrenim gören öğrenciler
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri sınıf içi gözlem, öğretmen ve öğrencilerle
yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmeler ile araştırmacı tarafından gözlem
sürecinde tutulan alan notları ve ilkokul dördüncü sınıf Türkçe ders kitabını,
çalışma kitabını, yardımcı dil bilgisi kitabını, gözlem sürecinde elde edilen
fotoğrafları içeren dokümanlardan oluşmaktadır. Araştırmadan elde edilen gözlem
verileri, görüşme ve alan notları içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir.
Dokümanlar, araştırma verilerini destekleyici veriler olarak ele alınmıştır.
Araştırma bulgularına dayalı elde edilen sonuçlara göre; ilkokul dördüncü sınıf
Türkçe dersinde yer alan kültürel değerlere ilişkin olarak “Dil, Tarih, Din,
Gelenek-Görenek, Sanat, Şehirler, Bağımsızlık Simgeleri” teması olmak üzere
7, ilkokul dördüncü sınıf Türkçe
dersinde yer alan kültürel değerlerin eğitiminin gerçekleştirilmesine yönelik
etkinliklere yönelik olarak “Dinleme, Okuma, Yazma, Konuşma ve Görsel
Okuma-Görsel Sunu Alanı” olmak üzere 5 tema ortaya çıkmıştır. Bu temalar
ışığında ilkokul dördüncü sınıfta kültürel değerlere yer verildiği,
öğrencilerin kültürel değerlere ilişkin kazanımlar elde ettiği ve öğretmenin bu
değerleri temel dil becerileri kapsamında kazandırmaya çalıştığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 39 Issue: 3 |