Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Yetenekli Öğrencilerle Yürütülen Müzik Öğretim Programlarında Zenginleştirme Örneklerinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 40 Issue: 3, 1243 - 1267, 29.11.2020
https://doi.org/10.17152/gefad.706688

Abstract

Özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde kullanılan öğretim programı genel örgün eğitim programlarından içerik olarak farklıdır. Bu bağlamda özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde yetenek alanını destekleyici temel unsurlar oldukça önemlidir. Bireysel farklılıkları göz önünde bulunduran, yeniliklere açık ve çeşitliliği olan öğretim programları tercih edilmesi gerekmektedir. Alan yazında yer alan tüm çalışmalar, özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde kullanılan öğretim programlarının içerik yönünden zenginleştirilmiş olması gerektiğini ortaya koymaktadır. Bu gereklilik tüm yetenek alanları için geçerlidir. Müzik alanında özel yetenekli olduğu tanılanmış bireylerle yürütülen müzik eğitiminde kullanılan programlar da zenginleştirilmiş olmalıdır. Araştırma, öğretim programında zenginleştirme ile ilgili yapılmış olan çalışmalar göz önüne alınarak zenginleştirilmiş bir müzik öğretim programına ilişkin önerilerde bulunmayı amaçlamaktadır. Öğretim programı zenginleştirme ve müzik alanında özel öğretim yöntemlerine ilişkin bilgilerin yer aldığı bu çalışmada doküman incelemesi yapılacaktır. Araştırma betimsel bir nitelik taşımaktadır.
İlkokul düzeyinde yapılan zenginleştirme çalışmalarının incelendiği bu araştırmanın sonucunda materyal, yöntem ve teknikler boyutunda özel öğretim yöntemleri olan müzik eğitimi yaklaşımlarından yararlanıldığı fakat uygulama sürecinde bu yaklaşımların temel prensiplerinin göz önünde bulundurulmadığı görülmektedir.

References

  • Akkaş, E., Tortop, H. S. (2015). Üstün yetenekliler eğitiminde farklılaştırma: Temel Kavramlar, modellerin karşılaştırılması ve öneriler. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 2(2), 31-44
  • Brody, Z. S. (2016). Suzuki yetenek eğitimi’ felsefesine kısa bir bakış. Sanat & Tasarım Dergisi, Sayı 10, s. 79-88.
  • Erdal, G. (2005). Müzik öğretim yöntemlerinden Dalcroze metodu ve kullanımı. Erciyes Üniversitesi GSF. Müzik Sempozyumu Bildirisi, Kayseri
  • Genç, M. A. (2016). Üstün yetenekli bireylere yönelik eğitim uygulamaları. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(3), 49-66.
  • Güzel Özmen, R. (2009). Kaynaştırma ortamlarında öğretimsel düzenlemeler. Ataman, A. (Ed.) Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş içinde (s. 59-87). Ankara: Gündüz.
  • Kalyoncu N. (2006). Türkiye`de Orff-Schulwerk uygulamaları (Abant İzzet Baysal Üniversitesi Örneği). Yaratıcı Drama Dergisi, 1-2, 89-104.
  • Kandemir T. (2009). İlköğretim sınıf müzik eğitiminde Orff yaklaşımıyla doğaçlama çalışmalarının müziksel yaratıcılık sürecine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kemalbey Eren, E. (2019). Emıle Jaques-Dalcroze ve ritmik yöntemi. Eurasian Journal of Music and Dance Dergisi, 2019(14),131-145.
  • Olenchak, F. R. (1995). Effects of Enrichment on Gifted/Learning-Disabled Students. Talents and Gifts, 18 (4), 385-398
  • Orff Merkezi Türkiye. Orff-Schulwerk nedir?. http://www.orffmerkezi.org/ adresinden erişilmiştir.
  • Özdemir, G. (2017). Üstün Yetenekli Öğrencilere Yönelik Zenginleştirilmiş Öğretim Programının Bilimsel Süreç Becerilerine Ve Başarıya Katkısına İlişkin Eylem Araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özeke, S. (2007). Kodály Yöntemi ve ilköğretim müzik derslerinde Kodály Yöntemi uygulamaları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 20 (1), 111-119
  • Suzuki, S. (1996). Sevgiyle eğitmek (J. Yalçın Dittgen, Çev.). Ankara: Porte Müzik Eğitim Yayınları.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2013). Özel yetenekli öğrenciler için zenginleştirilmiş etkinlik örnekleri. Ankara.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2013). Özel Yetenekli Bireylerin Eğitimi Strateji ve Uygulama Kılavuzu. Ankara.
  • Tekbaş, D (2004). Kaynaştırma Ortamında Üstün Zekâlı Çocuğa Uygulanan Zenginleştirme Programı Hakkında Örnek Olay İncelemesi ve Programın Etkililiğine İlişkin Bir Açıklama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yalçın Dittgen J. (2018). Suzuki yönteminde ailenin yeri ve önemi. Sahne ve Müzik Eğitim - Araştırma e-Dergisi, 6, 13-20.
  • Yıldırm, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, E. (2019). Okulöncesi eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin müzik etkinliklerinde Orff yaklaşımına yönelik görüşleri (Çankırı ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
Year 2020, Volume: 40 Issue: 3, 1243 - 1267, 29.11.2020
https://doi.org/10.17152/gefad.706688

Abstract

References

  • Akkaş, E., Tortop, H. S. (2015). Üstün yetenekliler eğitiminde farklılaştırma: Temel Kavramlar, modellerin karşılaştırılması ve öneriler. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 2(2), 31-44
  • Brody, Z. S. (2016). Suzuki yetenek eğitimi’ felsefesine kısa bir bakış. Sanat & Tasarım Dergisi, Sayı 10, s. 79-88.
  • Erdal, G. (2005). Müzik öğretim yöntemlerinden Dalcroze metodu ve kullanımı. Erciyes Üniversitesi GSF. Müzik Sempozyumu Bildirisi, Kayseri
  • Genç, M. A. (2016). Üstün yetenekli bireylere yönelik eğitim uygulamaları. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(3), 49-66.
  • Güzel Özmen, R. (2009). Kaynaştırma ortamlarında öğretimsel düzenlemeler. Ataman, A. (Ed.) Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş içinde (s. 59-87). Ankara: Gündüz.
  • Kalyoncu N. (2006). Türkiye`de Orff-Schulwerk uygulamaları (Abant İzzet Baysal Üniversitesi Örneği). Yaratıcı Drama Dergisi, 1-2, 89-104.
  • Kandemir T. (2009). İlköğretim sınıf müzik eğitiminde Orff yaklaşımıyla doğaçlama çalışmalarının müziksel yaratıcılık sürecine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kemalbey Eren, E. (2019). Emıle Jaques-Dalcroze ve ritmik yöntemi. Eurasian Journal of Music and Dance Dergisi, 2019(14),131-145.
  • Olenchak, F. R. (1995). Effects of Enrichment on Gifted/Learning-Disabled Students. Talents and Gifts, 18 (4), 385-398
  • Orff Merkezi Türkiye. Orff-Schulwerk nedir?. http://www.orffmerkezi.org/ adresinden erişilmiştir.
  • Özdemir, G. (2017). Üstün Yetenekli Öğrencilere Yönelik Zenginleştirilmiş Öğretim Programının Bilimsel Süreç Becerilerine Ve Başarıya Katkısına İlişkin Eylem Araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özeke, S. (2007). Kodály Yöntemi ve ilköğretim müzik derslerinde Kodály Yöntemi uygulamaları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 20 (1), 111-119
  • Suzuki, S. (1996). Sevgiyle eğitmek (J. Yalçın Dittgen, Çev.). Ankara: Porte Müzik Eğitim Yayınları.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2013). Özel yetenekli öğrenciler için zenginleştirilmiş etkinlik örnekleri. Ankara.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2013). Özel Yetenekli Bireylerin Eğitimi Strateji ve Uygulama Kılavuzu. Ankara.
  • Tekbaş, D (2004). Kaynaştırma Ortamında Üstün Zekâlı Çocuğa Uygulanan Zenginleştirme Programı Hakkında Örnek Olay İncelemesi ve Programın Etkililiğine İlişkin Bir Açıklama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yalçın Dittgen J. (2018). Suzuki yönteminde ailenin yeri ve önemi. Sahne ve Müzik Eğitim - Araştırma e-Dergisi, 6, 13-20.
  • Yıldırm, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, E. (2019). Okulöncesi eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin müzik etkinliklerinde Orff yaklaşımına yönelik görüşleri (Çankırı ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ezgi Tekgül 0000-0002-9656-9116

Publication Date November 29, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 40 Issue: 3

Cite

APA Tekgül, E. (2020). Özel Yetenekli Öğrencilerle Yürütülen Müzik Öğretim Programlarında Zenginleştirme Örneklerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1243-1267. https://doi.org/10.17152/gefad.706688
AMA Tekgül E. Özel Yetenekli Öğrencilerle Yürütülen Müzik Öğretim Programlarında Zenginleştirme Örneklerinin İncelenmesi. GUJGEF. November 2020;40(3):1243-1267. doi:10.17152/gefad.706688
Chicago Tekgül, Ezgi. “Özel Yetenekli Öğrencilerle Yürütülen Müzik Öğretim Programlarında Zenginleştirme Örneklerinin İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, no. 3 (November 2020): 1243-67. https://doi.org/10.17152/gefad.706688.
EndNote Tekgül E (November 1, 2020) Özel Yetenekli Öğrencilerle Yürütülen Müzik Öğretim Programlarında Zenginleştirme Örneklerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 3 1243–1267.
IEEE E. Tekgül, “Özel Yetenekli Öğrencilerle Yürütülen Müzik Öğretim Programlarında Zenginleştirme Örneklerinin İncelenmesi”, GUJGEF, vol. 40, no. 3, pp. 1243–1267, 2020, doi: 10.17152/gefad.706688.
ISNAD Tekgül, Ezgi. “Özel Yetenekli Öğrencilerle Yürütülen Müzik Öğretim Programlarında Zenginleştirme Örneklerinin İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/3 (November 2020), 1243-1267. https://doi.org/10.17152/gefad.706688.
JAMA Tekgül E. Özel Yetenekli Öğrencilerle Yürütülen Müzik Öğretim Programlarında Zenginleştirme Örneklerinin İncelenmesi. GUJGEF. 2020;40:1243–1267.
MLA Tekgül, Ezgi. “Özel Yetenekli Öğrencilerle Yürütülen Müzik Öğretim Programlarında Zenginleştirme Örneklerinin İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 40, no. 3, 2020, pp. 1243-67, doi:10.17152/gefad.706688.
Vancouver Tekgül E. Özel Yetenekli Öğrencilerle Yürütülen Müzik Öğretim Programlarında Zenginleştirme Örneklerinin İncelenmesi. GUJGEF. 2020;40(3):1243-67.