Examining points of views of students toward science topics that are not asked in the national exams is an important subject in the science education. However, there are not sufficient studies regarding this topic. Therefore, the purpose of this study is to examine students’ points of views toward science topics which are not asked in the national exams and are placed on nationaleducation program. This study was conducted by phenomenology. The participants of the study are comprised of 40 8th grade students who received science lesson in a private secondary school in Kayseri province within the 2013-2014 academic year, autumn term. Data was collected using semi structured interviews and observations. Data was analyzed using content analysis. Based on results, all participants had negative points of view toward science topics which are asked in the national exams and are not worried. Moreover, only high achiever participants had positive view toward topics which are not asked in the national exams and are worried. Implications were discussed
Merkezi sınavlarda sorulmayan konulara karşı öğrencilerin bakış açılarının incelenmesi fen eğitimi alanında önemli bir konudur fakat fen bilimleri alanında bu konularla ilgili öğrencilerin bakış açılarına ilişkin yapılan çalışmaların yeterli olduğu söylenemez. Bu çalışmanın amacı; 8. sınıf öğrencilerinin öğretim programında olan fakat merkezi sınavlarda sorulmayan fen konularına karşı bakış açılarını incelemektir. Bu çalışma, nitel araştırma yönteminden olgu bilim desenine dayalı olarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 eğitim – öğretim güz döneminde Kayseri ilindeki özel bir ortaokulda öğrenim gören 40, 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Bu öğrencilerin dördü ile görüşme yapılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme ve gözlem aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; katılımcıların hepsi sınavlarda sorulan ve merak etmedikleri fen konularına karşı olumsuz tutum sergilediklerini belirtirken, sınavda sorulmayan ve merak ettikleri fen konularına karşı sadece akademik başarısı yüksek katılımcılar olumlu tutum sergilediklerini ifade etmişlerdir. Elde edilen bulgular ışığında önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Fen eğitimi, nitel araştırma, olgu bilim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 16, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 35 Issue: 1 |