BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 35 Issue: 2, 267 - 281, 14.03.2015

Abstract

The study aims to determine self-esteem levels of teacher candidates and to examine that in terms of gender and being interested in sport variables. Study group is comprised by 453 teacher candidates consist of 232(51%) female and 221 (49%) male (Xage=21.75±2.06). Self-Esteem Scale is applied to the students as a data collection tool. In data analysis, one-way variance analysis and t-test for determining difference between arithmetic averages in independent groups are applied. According to the findings; generally the self-esteem level of the teacher candidates were found to be high. As a result of research, it is concluded that physical education and sport activities have positive effect on self-esteem as well as on many fields; and the level of taking part in activities has effect on self-esteem levels

References

  • KAYNAKÇA
  • Abbasoğlu, E., ve Öncü, E. (2013). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Benlik Saygıları Ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2) 407-425.
  • Aşçı, H.F., Gökmen, H., Tiryaki, G., Öner, U.( 1993). Liseli Erkek Sporcuların ve Sporcu Olmayanların Benlik Kavramları. Spor Bilimleri Dergisi, 4(1): 34-43.
  • Aşçı, H. F. (1999). Benlik Kavramı ve Spor. Ankara: BağırganYayınevi.
  • Aşçı, H. F. (2004). Benlik Algısı ve Egzersiz. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 233-266.
  • Aslan, D., ve Akyol, A.K. (2006). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51-60.
  • Aðalsteinsson, R.I., Frímannsdóttir, I.B., Konráðsson, S. (2013). Teachers' Self-Esteem and Self-Efficacy. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(6), 540-550.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Bayraktar, M., Sayıl, M., Kumru, A. (2009). Liseli Ergenler ve Üniversiteli Gençlerde Benlik Saygısı: Ebeveyn ve Akrana Bağlanma, Empati ve Psikolojik Uyum Değişkenlerinin Rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 24 (63), 48-63.
  • Brown, J. D., Dutton, K. A., ve Cook, K. E. (2001). From The Top Down: Self-Esteem And Self-Evaluation. Cognition & Emotion, 15(5), 615-631.
  • Can, S. (2014). Analysis Of Self-Esteem And Perfectionism In Undergraduate Student Athletes. International Journal of Academic Research, 6(2), 10-16.
  • Cengil, M. (2009). Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(15), 77-102.
  • Chen, S. J., Chiu, C. H., ve Huang, C. (2013). Self-Esteem And Depression In A Taiwanese Population: A Meta-Analysis. Social Behavior And Personality: An International Journal, 41(4), 577-586.
  • Coleman, J.C., ve Hendry, L.B. (1990). The Nature Of Adolescence (2nd Ed). London: Routledge
  • Dilmaç, B., ve Ekşi H. (2012). Öğretmenlerin Sahip Oldukları Değerlerin Ve Özgeci Davranışlarının Mesleki Benlik Saygısı Açısından İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 10(23), 65-82.
  • Doğan, T. (2011). İki Boyutlu Benlik Saygısı: Kendini Sevme/Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(162), 126-137.
  • Dursun, Ö., Cuhadar, C., ve Tanyeri, T. (2014). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 131-142.
  • Erşan, E.E., Doğan, O., ve Doğan, S.(2009). Beden Eğitimi ve Antrenörlük Bölümü Öğrencilerinde Benlik Saygısı Düzeyi ve Bazı Sosyo-Demografik Özelliklerle İlişkisi. Klinik Psikiyatri, 12, 35-42.
  • Ferkany, M. (2008). The Educational Importance of Self‐Esteem. Journal of Philosophy of Education, 42(1), 119-132.
  • Finez, L., Berjot, S., Rosnet, E., Cleveland, C., ve Tice, D.M.(2012). Trait Self-Esteem and Claimed Self-Handicapping Motives in Sports Situations. Journal of Sport Science, 30(16), 1757-1765.
  • Gencer, E., ve İlhan, E.L. (2012). Examining Badminton Athletes’ Self Esteem. Niğde Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 94-101.
  • Hein, V., ve Caune, A. (2014). Relationships Between Perceived Teacher’s Autonomy Support, Effort And Physical Self-Esteem. Kineziologija, 46(2), 218-226.
  • Kamal, A.F., Blais, C., Kelly, P., ve Exratnt, K.( 1995). Self- Esteem Attributional Components of Athletes Versus Nonathletes. International Journal of Sport Psychology, 26(2), 189-195.
  • Karataş, Z. (2012). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Empatik Becerileri ve Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 97-114.
  • Koç, M. (2010). Demografik Özellikler ile Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Yetişkinler Üzerine Amprik Bir Araştırma. Akademik Araştırmalar Dergisi, 46, 35-58.
  • Korkmaz, N.H. (2007).Yaz Spor Okulları ile Çocukların Benlik Saygıları Arasındaki İlişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 49-65.
  • Lee, Z. W. Y. ve Cheung, C. M. K. (2014). Problematic use of social networking sites: the role of self-esteem. International Journal of Business and Information, 9(2), 143-159.
  • Özbudak, Z., Oksal, A. (2012). Farklı programlardaki öğretmen adaylarının mesleki benlik saygı düzeyleri ile fen bilimlerine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin çeşitli parametrelere göre incelenmesi, 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Rize.
  • Özmenteş, G. (2014). Mesleki Müzik Eğitimi Alan Öğrencilerin Müzik Özyeterlikleri, Benlik Saygıları ve Bireysel Özellikleri Arasındaki İlişkiler.Education & Science/Egitim ve Bilim, 39(171), 138-152.
  • Özşaker, M., Canpolat, M., ve Yıldız, L. (2011). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Epistemolojik Eğitim İnançları ve Benlik Saygıları Arasındaki İlişki. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 155-164.
  • Parmaksız, İ., ve Avşaroğlu, S. (2012). Examining The Teacher Candidates’ Level Of Optimism And Styles Of Coping With Stress According To Their Self Esteem Levels. Elementary Education Online, 11(2), 543-555.
  • Pehlivan, Z.(2010).Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Fiziksel Benlik Algıları ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Analizi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 126-141.
  • Piji-Küçük, D.(2013). Müzik Öğretmeni Adaylarının Müzik Öğretmenliğine Yönelik Tutumları İle Benlik Saygıları Arasındaki İlişki. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 257-270.
  • Super, D.E., Starishewsky, R., Martin, N., ve Jordaan, J.P. (1963). Career development: self-concept theory. New York: College Entrance Examination Board.
  • Tafarodi, R. W., ve Swann, W. B. Jr. (2001). Two-Dimensional Self Esteem: Theory and Measurement. Personality and Individual Differences, 31 (5), 653–73.
  • Thompson, M. N., ve Subich, L. M. (2006). The Relation Of Social Status To The Career Decision-Making Process. Journal of Vocational Behavior, 69(2), 289-301.
  • Weinberg, R. S., Gould, D., ve Jackson, A. (1980). Cognition And Motor Performance: Effect Of Psyching-Up Strategies On Three Motor Tasks. Cognitive Therapy and Research, 4(2), 239-245.
  • Yıldız, M., Dilmaç, B. ve Deniz, M. E. (2013). Analysis Of The Relation Between Self-Esteem And Values Held By Candidate Teachers. Elementary Education Online, 12(3), 740-748.

Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Benlik Saygısı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2015, Volume: 35 Issue: 2, 267 - 281, 14.03.2015

Abstract

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının benlik saygısı düzeylerinin belirlenmesi ve cinsiyet, sporla ilgilenme değişkenleri açısından incelenmesidir. Araştırma grubunu, toplam 453 öğretmen adayı oluşturmuştur (Myaş=21.75±2.06). Veri toplama aracı olarak Benlik Saygısı Ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizlerinde, tek yönlü varyans analizi ve bağımsız guruplarda aritmetik ortalamalar arası farkı belirlemeye yönelik t-testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; beden eğitimi ve spor faaliyetlerinin birçok alanda olduğu gibi, benlik saygısı üzerinde de pozitif etkisi olduğu, faaliyetler içerisinde bulunma düzeylerinin, benlik saygısı düzeyleri üzerinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • KAYNAKÇA
  • Abbasoğlu, E., ve Öncü, E. (2013). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Benlik Saygıları Ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2) 407-425.
  • Aşçı, H.F., Gökmen, H., Tiryaki, G., Öner, U.( 1993). Liseli Erkek Sporcuların ve Sporcu Olmayanların Benlik Kavramları. Spor Bilimleri Dergisi, 4(1): 34-43.
  • Aşçı, H. F. (1999). Benlik Kavramı ve Spor. Ankara: BağırganYayınevi.
  • Aşçı, H. F. (2004). Benlik Algısı ve Egzersiz. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 233-266.
  • Aslan, D., ve Akyol, A.K. (2006). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51-60.
  • Aðalsteinsson, R.I., Frímannsdóttir, I.B., Konráðsson, S. (2013). Teachers' Self-Esteem and Self-Efficacy. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(6), 540-550.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Bayraktar, M., Sayıl, M., Kumru, A. (2009). Liseli Ergenler ve Üniversiteli Gençlerde Benlik Saygısı: Ebeveyn ve Akrana Bağlanma, Empati ve Psikolojik Uyum Değişkenlerinin Rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 24 (63), 48-63.
  • Brown, J. D., Dutton, K. A., ve Cook, K. E. (2001). From The Top Down: Self-Esteem And Self-Evaluation. Cognition & Emotion, 15(5), 615-631.
  • Can, S. (2014). Analysis Of Self-Esteem And Perfectionism In Undergraduate Student Athletes. International Journal of Academic Research, 6(2), 10-16.
  • Cengil, M. (2009). Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(15), 77-102.
  • Chen, S. J., Chiu, C. H., ve Huang, C. (2013). Self-Esteem And Depression In A Taiwanese Population: A Meta-Analysis. Social Behavior And Personality: An International Journal, 41(4), 577-586.
  • Coleman, J.C., ve Hendry, L.B. (1990). The Nature Of Adolescence (2nd Ed). London: Routledge
  • Dilmaç, B., ve Ekşi H. (2012). Öğretmenlerin Sahip Oldukları Değerlerin Ve Özgeci Davranışlarının Mesleki Benlik Saygısı Açısından İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 10(23), 65-82.
  • Doğan, T. (2011). İki Boyutlu Benlik Saygısı: Kendini Sevme/Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(162), 126-137.
  • Dursun, Ö., Cuhadar, C., ve Tanyeri, T. (2014). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 131-142.
  • Erşan, E.E., Doğan, O., ve Doğan, S.(2009). Beden Eğitimi ve Antrenörlük Bölümü Öğrencilerinde Benlik Saygısı Düzeyi ve Bazı Sosyo-Demografik Özelliklerle İlişkisi. Klinik Psikiyatri, 12, 35-42.
  • Ferkany, M. (2008). The Educational Importance of Self‐Esteem. Journal of Philosophy of Education, 42(1), 119-132.
  • Finez, L., Berjot, S., Rosnet, E., Cleveland, C., ve Tice, D.M.(2012). Trait Self-Esteem and Claimed Self-Handicapping Motives in Sports Situations. Journal of Sport Science, 30(16), 1757-1765.
  • Gencer, E., ve İlhan, E.L. (2012). Examining Badminton Athletes’ Self Esteem. Niğde Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 94-101.
  • Hein, V., ve Caune, A. (2014). Relationships Between Perceived Teacher’s Autonomy Support, Effort And Physical Self-Esteem. Kineziologija, 46(2), 218-226.
  • Kamal, A.F., Blais, C., Kelly, P., ve Exratnt, K.( 1995). Self- Esteem Attributional Components of Athletes Versus Nonathletes. International Journal of Sport Psychology, 26(2), 189-195.
  • Karataş, Z. (2012). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Empatik Becerileri ve Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 97-114.
  • Koç, M. (2010). Demografik Özellikler ile Benlik Saygısı Arasındaki İlişki: Yetişkinler Üzerine Amprik Bir Araştırma. Akademik Araştırmalar Dergisi, 46, 35-58.
  • Korkmaz, N.H. (2007).Yaz Spor Okulları ile Çocukların Benlik Saygıları Arasındaki İlişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 49-65.
  • Lee, Z. W. Y. ve Cheung, C. M. K. (2014). Problematic use of social networking sites: the role of self-esteem. International Journal of Business and Information, 9(2), 143-159.
  • Özbudak, Z., Oksal, A. (2012). Farklı programlardaki öğretmen adaylarının mesleki benlik saygı düzeyleri ile fen bilimlerine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin çeşitli parametrelere göre incelenmesi, 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Rize.
  • Özmenteş, G. (2014). Mesleki Müzik Eğitimi Alan Öğrencilerin Müzik Özyeterlikleri, Benlik Saygıları ve Bireysel Özellikleri Arasındaki İlişkiler.Education & Science/Egitim ve Bilim, 39(171), 138-152.
  • Özşaker, M., Canpolat, M., ve Yıldız, L. (2011). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Epistemolojik Eğitim İnançları ve Benlik Saygıları Arasındaki İlişki. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 155-164.
  • Parmaksız, İ., ve Avşaroğlu, S. (2012). Examining The Teacher Candidates’ Level Of Optimism And Styles Of Coping With Stress According To Their Self Esteem Levels. Elementary Education Online, 11(2), 543-555.
  • Pehlivan, Z.(2010).Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Fiziksel Benlik Algıları ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Analizi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 126-141.
  • Piji-Küçük, D.(2013). Müzik Öğretmeni Adaylarının Müzik Öğretmenliğine Yönelik Tutumları İle Benlik Saygıları Arasındaki İlişki. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 257-270.
  • Super, D.E., Starishewsky, R., Martin, N., ve Jordaan, J.P. (1963). Career development: self-concept theory. New York: College Entrance Examination Board.
  • Tafarodi, R. W., ve Swann, W. B. Jr. (2001). Two-Dimensional Self Esteem: Theory and Measurement. Personality and Individual Differences, 31 (5), 653–73.
  • Thompson, M. N., ve Subich, L. M. (2006). The Relation Of Social Status To The Career Decision-Making Process. Journal of Vocational Behavior, 69(2), 289-301.
  • Weinberg, R. S., Gould, D., ve Jackson, A. (1980). Cognition And Motor Performance: Effect Of Psyching-Up Strategies On Three Motor Tasks. Cognitive Therapy and Research, 4(2), 239-245.
  • Yıldız, M., Dilmaç, B. ve Deniz, M. E. (2013). Analysis Of The Relation Between Self-Esteem And Values Held By Candidate Teachers. Elementary Education Online, 12(3), 740-748.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Erbaş

Hüseyin Ünlü

Tuğba Davarcı This is me

Publication Date March 14, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 35 Issue: 2

Cite

APA Erbaş, M., Ünlü, H., & Davarcı, T. (2015). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Benlik Saygısı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 267-281.
AMA Erbaş M, Ünlü H, Davarcı T. Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Benlik Saygısı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. GEFAD. September 2015;35(2):267-281.
Chicago Erbaş, Mustafa, Hüseyin Ünlü, and Tuğba Davarcı. “Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Benlik Saygısı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 35, no. 2 (September 2015): 267-81.
EndNote Erbaş M, Ünlü H, Davarcı T (September 1, 2015) Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Benlik Saygısı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 35 2 267–281.
IEEE M. Erbaş, H. Ünlü, and T. Davarcı, “Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Benlik Saygısı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, GEFAD, vol. 35, no. 2, pp. 267–281, 2015.
ISNAD Erbaş, Mustafa et al. “Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Benlik Saygısı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 35/2 (September 2015), 267-281.
JAMA Erbaş M, Ünlü H, Davarcı T. Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Benlik Saygısı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. GEFAD. 2015;35:267–281.
MLA Erbaş, Mustafa et al. “Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Benlik Saygısı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 35, no. 2, 2015, pp. 267-81.
Vancouver Erbaş M, Ünlü H, Davarcı T. Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Benlik Saygısı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. GEFAD. 2015;35(2):267-81.