Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının okuma kültürünün incelenmesidir. Araştırma, 2019
yılında Şubat ve Mart aylarında bir üniversitede gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 205 sınıf öğretmeni
adayı, 160 Türkçe öğretmeni adayı olmak üzere 365 öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplamak için
Okuma Kültürü Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının okuma kültürü, ölçeğin
“bireysel gelişim okuma ilişkisi”, “temel okuma becerisi”, “görsel okuma” ve “kitap seçimi” alt
boyutlarında ele alınmıştır. Ayrıca, öğretmen adaylarının eğitim aldığı bölüm, cinsiyeti ve kitap okuma
sıklığı bir değişken olarak incelenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde bilgisayar destekli istatistik
programı kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarından % 25’i her gün; % 27’si haftada
bir; % 32’si ayda bir; % 11’i en son üç ay önce; % 3’ü en son altı ay önce kitap okuduklarını
belirtmişlerdir. Öğretmen adaylarının okuma kültürüne ilişkin puanlarının düşük düzeyde olduğu;
cinsiyet değişkenine göre kadınlar lehine anlamlı farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır. Okuma kültürü
düzeylerinin kitap okuma sıklığına göre anlamlı farklılık gösterdiği ve bu farklılığın her gün kitap
okuyan öğretmen adayları lehine olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of this study is to investigate prospectives teachers’ reading culture. The research was
carried out at a public university in February and March 2019. 365 prospective teachers, including
205 primary school prospective teachers and 160 Turkish language teacher candidates, participated
in the study. Reading Culture Scale was used to data collection. In the research, prospective
teachers’ reading culture was discussed with sub-dimensions at individual development reading
relationship, basic reading skill, visual reading and book selection.In addition, the department where
prospective teachers are trained, their gender and the frequency of reading books were examined
as a variable.For data analyzing a computer-aided statistics program was used. % 25 of prospective
teachers participating in the study stated that they read every day, %27 read once a week, % 32
read once a month, % 11 read three months ago, % 3 read six months ago. It has been revealed
that prospective teachers’ reading culture scores are low and there is a significant difference in favor
of female candidates according to gender variable. It has been concluded that the levels of reading
culture differ significantly according to the frequency of reading books and this difference is in favor
of prospective teachers who read books every day.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Acceptance Date | July 14, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 21 |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.