Günümüzde lise öğrencilerinde kendine zarar verme davranışlarının, kendileri açısından ve özellikle bu
öğrenciler ile birebir iletişimde olan aileleri, öğretmenleri ve ruh sağlığı çalışanları için önemli bir sorun
olduğu görülmektedir. Bu çalışmada lise öğrencilerinde algılanan sosyal destek ve psikolojik sağlamlığın
kendine zarar verme davranışı açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Nitekim, kendine zarar verme
davranışı gösteren öğrencilerin içinde bulundukları durumu tanımlamak onlara yardım sürecinde ilk
adımı oluşturmaktadır. Katılımcılar Ankara’nın Sincan ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na
bağlı iki devlet okulunda öğrenim gören 359 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada kapsamında
veriler Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, Ego Sağlamlığı Ölçeği, Kendini Yaralama Davranışı Bilgi Alma
Formu ve Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Araştırmada tarama yöntemi uygulanmış olup, veriler SPSS
programında analiz edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistikler hesaplanmış, Pearson Momentler
Çarpımı Korelasyon analizi ve Bağımsız Örneklemde t testi uygulanmıştır. Yapılan incelemede kendine zarar
verme davranışı göstermeyen lise öğrencilerinin ailelerinden algıladıkları sosyal destek puanlarının ve
psikolojik sağlamlıklarının kendilerine zarar veren lise öğrencilerinden daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Araştırmanın bulguları ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır.
High school students’ engagement in self-harm behaviors has become a serious problem affecting not
only students themselves but also their families, teachers, and the mental health workers serving them.
This study seeks to examine high school students’ perceived social support and resilience against selfharm
behaviors. The first step in helping such students is to identify self-harm behaviors. The participants
of this study consist of 359 high school students enrolled in two public schools under the jurisdiction of
Ministry of National Education in Sincan, Ankara. Following a survey method, data were collected using the
Perceived Social Support Scale, the Ego Resiliency Scale, the Self-Mutilation Behavior Information Retrieval
Form, and a personal information form. The resulting data were analyzed using SPSS. After calculating
descriptive statistics, we carried out a Pearson Product Moment Correlation Analysis, and an Independent
Sample t-Test. Our findings reveal that high school students who did not display self-harm behaviors had
higher family social support scores and resilience levels than those who did display self-harm behavior. The
study’s findings were discussed in the light of the relevant literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2021 |
Acceptance Date | November 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 25 |
ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.