Objective: The aim of this study was to reveal descriptive data about postgraduate theses on anatomy and to determine their general trends.
Material and Methods: Between the years 2016-2020 National Thesis Center of basic medical sciences, published in the department of anatomy thesis full text of 390; each of the thesis, name, type, year of publication, systematic and topographical anatomy class, study design, keywords, the situation of receiving budget support, the academic advisor, the title, the author's gender, bachelor degree and the publication of a thesis at the University of recorded and investigated. Frequency and percentage values were used for descriptive statistics and categorical variables.
Results: Of the thesis, 237 (60.8%) were written by women, 242 (62.1%) were master's theses, 254 (65.1%) thesis advisor were professor, 113 (29%) received budget support, and 169 (43.3%) used radiological methods. The bachelor degree of the thesis authors was ranked as physiotherapy and rehabilitation (n=167, 42.8%), biology (n=64, 16.4%), nursing (n=58, 14.9%) and medicine (n=57, 14.6%). Of the thesis, 126 (32.3%) were from the head region and 174 (44.9%) were from the movement system. The most used keywords; computed tomography (n=58), morphometry (n=41), anthropometry (n=30), anatomy (n=27) and magnetic resonance imaging (n=25) were detected.
Conclusion: In this study, bibliometric data about theses on anatomy were invastigated and a wide range of information was presented to the researchers in anatomy field. In recent years, it has been seen that female researchers and physiotherapists have come to the fore in anatomy postgraduate education. It can be said that especially studies involving the movement and nervous system or the head, lower and upper extremities attract the attention of researchers. In addition, radiological, experimental animal and anthropometric methods are frequently used in study designs. The result of the study is expected to shed light on anatomy graduate students, clinicians and researchers who carry out/will carry out their academic study.
Amaç: Bu çalışmada anatomi konulu lisansüstü tezlere ilişkin tanımlayıcı verilerin ortaya konması ve genel eğilimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Ulusal Tez Merkezi’nde 2016-2020 yılları arasında temel tıp bilimleri anatomi anabilim dallarında yayınlanan 390 tezin tam metni; her tezin adı, türü, yayınlandığı yıl, sistematik ve topografik anatomi sınıfı, çalışma tasarımı, anahtar kelimeleri, bütçe destek alma durumu, danışman akademik unvanı, yazarın cinsiyeti, lisans eğitimi ve tezlerin yayınlandığı üniversiteler kaydedilerek incelenmiştir. Tanımlayıcı istatistikler ve kategorik değişkenler için frekans ve yüzde değerleri verilmiştir.
Bulgular: Tezlerden 237’sinin (%60.8) kadınlar tarafından yazıldığı, 242’sinin (%62.1) yüksek lisans tezi olduğu, 254’ünün (%65.1) danışmanının profesör unvanına sahip olduğu, 113’ünün (%29) bütçe desteği aldığı ve 169’unun (%43.3) radyolojik yöntemleri kullandığı görülmüştür. Tez yazarlarının lisans eğitimleri, fizyoreterapi ve rehabilitasyon (n=167, 42.8%), biyoloji (n=64, %16.4), hemşirelik (n=58, %14.9) ve tıp (n=57, %14,6) olarak sıralanmıştır. Tezlerden 126’sı (%32.3) baş bölgesini, 174’ü (44.9%) ise hareket sistemini konu almıştır. En fazla kullanılan anahtar kelimeler; bilgisayarlı tomografi (n=58), morfometri (n=41), antropometri (n=30), anatomi (n=27) ve manyetik rezonans görüntüleme (n=25) olarak tespit edilmiştir.
Sonuç: Bu çalışmada, anatomi konulu tezlerle ilgili bibliyometrik veriler incelenerek, yapılan çalışmalar ilgili anatomi alanındaki araştırmacılara geniş bir bilgi sunuldu. Son yıllarda kadın araştırmacıların ve fizyoterapistlerin anatomi lisansüstü eğitiminde ön plana çıktıkları görülmektedir. Özellikle hareket ve sinir sistemini veya baş, alt ve üst ekstremite bölgelerini içeren çalışmaların, araştırmacıların ilgisini çektiği söylenebilir. Ayrıca çalışma tasarımlarında radyolojik, deneysel hayvan ve antropometrik yöntemler sık kullanılmaktadır. Çalışma sonucunun anatomi lisansüstü öğrencilerine, klinisyenlere ve akademik çalışmalarını yürüten/yürütecek araştırmacılara ışık tutması beklenmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2022 |
Submission Date | July 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |
Genel Tıp Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.