Giriş: Bozulmuş akciğer fonksiyonu ve azalmış egzersiz kapasitesi COVID-19'da görülmüş olabilir. Bu nedenle pulmoner rehabilitasyonun önemi öne çıkmaktadır. YouTube, sağlıkla ilgili bilgiler için sıklıkla kullanılmaktadır. Çalışmanın amacı, COVID-19'da pulmoner rehabilitasyona ilişkin YouTube videolarının içeriğini ve kalitesini değerlendirmektir.
Yöntem: Kesitsel tipteki bu çalışmada, anahtar kelimeler iki araştırmacı tarafından YouTube'da belirlenmiş ve aranmıştır. Toplam 282 video izlendi. Video kaynakları, içerikleri, süresi, izlenme sayısı, beğeniler, beğenmemeler ve yorumlar kaydedildi. Kalitenin değerlendirilmesi için Global Kalite Ölçeği (GQS) ve güvenilirlik için Modifiye DISCERN güvenilirlik aracı kullanıldı.
Bulgular: Dahil etme ve hariç tutma kriterlerinin uygulanmasından sonra toplam 135 video analiz edildi. GQS'ye göre, videoların 27'si (%20) düşük, 47'si (%34,8) orta ve 61'i (%45,2) yüksek kaliteliydi. En çok videoyu hekim dışı sağlık personeli paylaştı (%31,1). Yüksek kaliteli video kaynağı Doktor olmayan sağlık personeli, Doktor, Akademik/üniversite ve Sağlıkla ilgili web sitesiydi. Kalite grupları arasında DISCERN skorunda istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardı ve en yüksek skor yüksek kalite grubundaydı (p<0,001). Gruplar arasında video parametreleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark yoktu. Video içeriği incelendiğinde %81,5'inin COVID-19 ile ilgili bilgilere sahip olduğu, %77'sinin COVID-19'da pulmoner rehabilitasyonun önemine sahip olduğu ve en çok bahsedilen içeriklerin diyafragma solunumu ve torasik genişleme olduğu görüldü.
Sonuç:
Sağlık profesyonelleri, internet kullanıcılarının yüksek kaliteli, güvenilir videolara erişmesi için daha fazla video oluşturmalıdır. İzleyicilerin video süresi, izlenme sayısı, beğeni, beğenmeme, yorum gibi parametreler yerine sağlık profesyonelleri tarafından hazırlanan videoları tercih etmeleri önerilir.
Introduction: Impaired lung function and decreased exercise capacity may have seen in COVID-19. Therefore, the importance of pulmonary rehabilitation stands out. YouTube has been used often for information about health. The aim of the study is to evaluate the content and the quality of YouTube videos of pulmonary rehabilitation in COVID-19.
Method: In this cross-sectional study, the keywords were determined and searched in YouTube by two researchers. A total of 282 videos were watched. Video sources, contents, duration, view number, likes, dislikes, and comments were recorded. For assessment of quality, the Global Quality Scale (GQS) and for reliability the Modified DISCERN reliability tool was used.
Results: After application of inclusion and exclusion criteria, a total of 135 videos were analyzed. According to the GQS, 27 (20%) of videos were low, 47 (34.8%) of medium, and 61 (45.2%) of high-quality. Non-physician Health personnel shared the most videos (31.1%). The high-quality video source was Non-physician health personnel, Physician, Academic/university, and Health-related website. There was a statistically significant difference in DISCERN score between quality groups and the highest score was in the high-quality group (p<0.001). There was no statistically significant difference in groups between video parameters. When the video content was examined, 81.5% had the information about COVID-19, 77% had the importance of pulmonary rehabilitation in COVID-19 and the most mentioned contents were diaphragmatic breathing and thoracic expansion.
Conlusion:
Health professionals should create more videos for internet users to access high-quality, reliable videos. Viewers are advised to prefer videos prepared by health professionals, rather than parameters such as the video duration, number of views, likes, dislikes, and comments.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2022 |
Submission Date | January 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 32 Issue: 3 |
The Journal of General Medicine is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).