Amaç: Bu çalışmada, SÜTF öğrencilerinin erişkinlerde akılcı ilaç kullanımı farkındalık bilgisinin ölçülmesi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem ve Gereçler: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki çalışmanın verileri; sosyo-demografik anket formu, Akılcı İlaç Kullanımı Ölçeği kullanılarak oluşturulan anketle SÜTF öğrencileriyle çevrimiçi paylaşılarak toplanmıştır. Çalışmanın istatistiksel analizi SPSS programıyla yapılmış, p<0,05 değeri anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Anket çalışmasına 446 (%51,1 kadın, %48,9 erkek) öğrenci katılmıştır. Sonuçlarda, kadınlarda doğru kullanım şekli farkındalığının erkeklerden yüksek olduğu belirlenmiştir (p=,010). Doğru ilaç (p=,003), doğru kullanım şekli (p=,002), akılcı ilaç kullanımı farkındalıklarının (p=,007) klinik sonrası öğrencilerde klinik öncesindekilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Doğru bilgilendirme (p=,008), doğru ilaç (p=,030), doğru kullanım şekli (p=,009), akılcı ilaç kullanımı farkındalıklarının (p=,002) AİK eğitimi alan öğrencilerde almayanlara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Doğru bilgilendirme (p=,018), doğru kullanım şekli (p=,020), akılcı ilaç kullanımı farkındalıklarının (p=,015) AİK eğitimini gerekli gören öğrencilerde görmeyenlere göre daha yüksek olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Akılcı olmayan ilaç kullanımının sağlık sektörüne, ekonomiye olumsuz etkileri bulunmaktadır. Araştırma sonucundan öğrencilerin akılcı ilaç kullanma bilinç düzeylerinin geliştirilmesi gerektiği çıkarılabilir. Akılcı ilaç kullanımının yaygınlaşmasına yönelik okullarda ders, seminer gibi araçlardan yararlanılması; internet, TV gibi araçlarda gereksiz ilaç kullanımını teşvik eden reklamların, programların sınırlandırılması gibi uygulamalar önerilebilir.
Aim: This study aimed to measure Selcuk University Medical Faculty (SUMF) students’ levels of awareness of rational drug use (RDU) in adults and to assess related factors.
Material and Methods: The data for this descriptive, cross-sectional study derived from an online questionnaire completed by SUMF students; the questionnaire employed a sociodemographic survey form and the Rational Drug Use Scale. Statistical analysis was conducted using SPSS software, and a p-value of <.05 was considered statistically significant.
Results: Four hundred and forty-six students (51.1% women, 48.9% men) participated in this study. The results show that awareness of correct usage was higher in women than in men (p=.10) and that awareness of the correct drug (p=.03), correct usage (p=.02), and RDU (p=.07) was higher in post-clinical students than in preclinical students. Awareness of correct information (p=.08), the correct drug (p=.30), correct usage (p=.09), and RDU (p=.02) was higher in students who took RDU education than in those who did not. Awareness of correct information (p=.18), correct use (p=.20), and RDU (p=.15) was also higher in students who considered RDU education necessary than in those who did not.
Conclusion: Irrational drug use has negative effects on the health sector and the economy. The results of this research indicate that students’ RDU awareness levels should be improved. To broaden awareness of RDU, practices such as lectures and seminars should be implemented in schools, and advertisements and programs that encourage unnecessary drug use should be limited in the media, such as the internet and TV.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | November 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 33 Issue: 3 |
The Journal of General Medicine is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).