Amaç: Eğitimin FOC ve postpartum dönemdeki sonuçlar üzerindeki etkilerini inceleyen bazı çalışmalar olmasına rağmen, yüksek kalitede kanıt yoktur. Bu sistematik inceleme ve meta analiz çalışması, psikoeğitimin FOC ve postpartum sonuçlar üzerindeki etkilerini araştırmayı amaçlamıştır.
Yöntemler: Literatür araştırması, Aralık 2022’ye kadar PubMed, CINAHL, Scopus ve Science Citation Index (Web of Science)’ta gerçekleştirildi. Bu çalışma, Cochrane yönergelerinin önerilerine dayanmaktadır. The data were analyzed using the Review Manager computer program (Version 5.3).
Bulgular: Sekiz randomize kontrollü çalışma meta-analize dahil edildi: Sekiz çalışmanın tamamı FOC için birleştirildi. Meta-analiz, psikoeğitimin hamile kadınların FOC oranını (MD: 10.18 95% CI: 9.32 to 11.05, Z = 23.09, p < 0.00001), anksiyete ve depresyon oranına bakıldığında (SMD: -0.36 95% CI: -0.57 to -0.15, Z = 3.34, p=0.0008) anksiyeteyi azalttığı, depresyonda fark olmadığı , sezaryen oranında(SMD: -0.35 95% CI: -0.49 to -0.22, Z = 5.19, p<0.00001) azaltmada , öz-yeterlilik oranını (SMD: 0.38 95% CI:0.25 to 0.51, Z =5.58 p <0.00001) arttırmada etkili olduğunu ortaya koydu.
Sonuç: Bu çalışma, psikoeğitimin FOC, anksiyete ve CS oranını azaltmada, öz-yeterlilik durumunun ise arttırmada etkili olduğuna dair yeterli kanıt sunmaktadır.
CRD42022379561
Aim: This systematic review and meta-analysis study aimed to investigate the effects of psychoeducation on fear of childbirth and postpartum outcomes.
Methods: Literature search was conducted in PubMed, CINAHL, Scopus and Science Citation Index (Web of Science) until December 2022. This work is based on the recommendations of the Cochrane guidelines. The data were analyzed using the Review Manager computer program (Version 5.3).
Results: Eight randomized controlled trials were included in the meta-analysis: all 8 studies were combined for fear of childbirth. In the meta-analysis, it was seen that psychoeducation decreased the fear of birth (MD: 10.18 95% CI: 9.32 to 11.05, Z = 23.09, p < 0.00001) in pregnant women, when the anxiety and depression rate (SMD: -0.36 95% CI: -0.57 to -0.15, Z = 3.34, p=0.0008) were examined, it was seen that there was no difference in depression, it decreased the cesarean section (SMD: -0.35 95% CI: -0.49 to -0.22, Z = 5.19, p<0.00001) rate and increased the self-efficacy (SMD: 0.38 95% CI:0.25 to 0.51, Z =5.58 p <0.00001) rate.
Conclusion: This study provides sufficient evidence that psychoeducation is effective in reducing fear of childbirth, anxiety, and cesarean section rates, while increasing self-efficacy.
CRD42022379561
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Project Number | CRD42022379561 |
Early Pub Date | August 29, 2023 |
Publication Date | August 31, 2023 |
Submission Date | January 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 33 Issue: 4 |
The Journal of General Medicine is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).