Özet
Giriş: Anatomi, tıp müfredatının temel taşlarından biridir. Anatominin derinlemesine anlaşılması, özellikle cerrahi disiplininde güvenli klinik uygulama için esastır. Bu çalışmada klinik anatomi eğitimi verilen anesteziyoloji ve reanimasyon anabilim dalı araştırma görevlilerinin eğitim hakkındaki geri bildirimlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve yöntemler: Anesteziyoloji ve reanimasyon anabilim dalındaki farklı kıdemdeki tüm araştırma görevlilerine haftada 2 saat klinik anatomi eğitimi verilerek eğitim 1 ay içinde tamamlanmıştır. Araştırma görevlilerine eğitim hakkındaki görüşlerini bildiren 18 sorudan oluşan 5’li Likert tipi anket uygulanmıştır. Katılımcıların anketteki sorulara 1’den 5’e kadar puan vermeleri istenmiştir. Aynı zamanda yaş, cinsiyet, uyruk, klinikteki deneyim süresi, nöroaksiyel veya periferik sinir bloğu deneyimi ve rejyonel anestezi kursuna katılım gibi veriler kaydedilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya dahil molan 40 katılımcının 15’i (%37,5) erkek, 25’i (%62,5) kız ve yaş ortalamaları 29,67±3,94 yıldı. Çalışmamızda katılımcıların tamamına yakını klinikle entegre anatomi eğitiminin gerekli olduğunu bildirmişlerdir. Büyük çoğunluğu anatomi eğitiminin hava yolu yönetiminde ve rejyonel anestezi uygulamalarında kendilerine katkı sağlayacağını belirtmiştir. Katılımcılar arasında eğitim öncesinde rejyonel anestezi kursuna katılım oranı %17,5’tir. Rejyonel anestezi kursuna katılanlar ve katılmayanlar arasında anket puan ortalaması açısından fark bulunmamıştır.
Sonuç: Anesteziyoloji ve reanimasyon uzmanlık eğitimi sürecinde, klinik anatomi eğitimlerine yer verilmesiyle uzmanlık eğitimi kalitesinin buna bağlı olaraka klinik uygulamalardaki güvenlik ve etkinliğin artacağı kanaatindeyiz.
Introduction: Anatomy is considered one of the cornerstones of medical education. In-depth understanding of anatomy is essential, especially for safe clinical practice in surgical disciplines. This study aimed to evaluate the feedback of research assistants in the department of anesthesiology and reanimation, who received clinical anatomy education.
Methods: Clinical anatomy education was provided for research assistants at different levels in the department of anesthesiology and reanimation, with two hours per week, and the education was completed within one month. The 5-point Likert scale questionnaire consisting of 18 questions was administered to research assistants to gather their opinions about education. Participants were asked to rate the questions on a scale from 1 to 5. Additionally, data such as age, gender, duration of clinical experience, experience with neuroaxial or peripheral nerve blocks, and participation in regional anesthesia courses were recorded.
Results: A total of 40 participants, including 15 (37.5%) males and 25 (62.5%) females, with an average age of 29.67 ± 3.94 years, were included in the study. Nearly all participants in our study reported that integrated clinical anatomy education is necessary. The majority mentioned that anatomy education would contribute to airway management and regional anesthesia applications. The participation rate in regional anesthesia courses before education was 17.5%. There was no significant difference in average questionnaire scores between those who participated in regional anesthesia courses and those who did not (p=0.06).
Conclusion: In the process of anesthesiology and reanimation specialization training, we believe that incorporating clinical anatomy education would enhance the quality of specialization education, thereby improving safety and effectiveness in clinical applications.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Anaesthesiology |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Early Pub Date | February 26, 2024 |
Publication Date | February 29, 2024 |
Submission Date | November 12, 2023 |
Acceptance Date | December 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 34 Issue: 1 |
The Journal of General Medicine is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).