Aim: Teachers are in a good position to provide first aid to students with mental health problems. The aim of the study is to determine the attitudes of teachers towards individuals with mental health problems and the factors affecting them.
Materials-methods: The research, which is a cross-sectional descriptive study, was conducted with teachers reached online via social media. Sociodemographic information form, Hospital Anxiety-Depression Scale and Community Attitudes towards the Mentally Illness Scale were applied to the teachers via Google forms. The data were evaluated with the SPSS 20 statistical program. A p value of <0.05 was considered statistically significant.
Results: In this study, 477 teachers were participated. Psychological Counseling and Guidance (PCG) teachers' “mental health ideology” (19.24±3.99) and “goodwill” scores (18.07±3.16) were found to be lower than the scores of preschool and classroom teachers (p=0.001; p=0.014). The goodwill score of male teachers (20.27±3.66) was found to be higher than which of female teachers (19.38±3.19). The risk of anxiety was found in 17.00% of the teachers participating in the study and the risk of depression was in 27.62%. The goodwill approach of teachers with anxiety risk to those with mental problems was lower than those without anxiety risk (p=0.003).
Conclusion: It is noteworthy that the attitudes of teachers towards individuals with mental health problems are at a moderate level, and that the attitudes of teachers who are especially young, women and who frequently encounter these patients are negatively affected.
Amaç: Öğretmenler ruh sağlığı sorunları olan öğrencilere yardım sağlama konusunda iyi bir konumdadırlar. Çalışmanın amacı öğretmenlerin ruh sağlığı sorunu olan bireylere yönelik tutumlarını ve bunları etkileyen faktörleri belirlemektir.
Gereç-Yöntem: Kesitsel tanımlayıcı bir çalışma olan araştırma, sosyal medya üzerinden online olarak ulaşılan öğretmenler ile yapıldı. Öğretmenlere Google formları aracılığıyla sosyodemografik bilgi formu, Hastane Anksiyete-Depresyon Ölçeği ve Ruhsal Sorunlu Bireylere Yönelik Toplum Tutumları Ölçeği uygulandı. Veriler SPSS 20 istatistik programı ile değerlendirildi. p<0,05 değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi.
Bulgular: Bu çalışmaya 477 öğretmen katılmıştır. Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik öğretmenlerinin “ruh sağlığı ideolojisi” (19,24±3,99) ve “iyi niyet” puanlarının (18,07±3,16) okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin puanlarından daha düşük olduğu belirlendi (p=0,001; p=0,014). Erkek öğretmenlerin iyi niyet puanının (20,27±3,66) kadın öğretmenlere göre (19,38±3,19) daha yüksek olduğu bulundu. Araştırmaya katılan öğretmenlerin %17,00'inde anksiyete riski, %27,62'sinde ise depresyon riski saptandı. Anksiyete riski taşıyan öğretmenlerin ruhsal sorunu olanlara karşı iyi niyet yaklaşımı, anksiyete riski olmayan öğretmenlere göre daha düşüktü (p=0,003).
Sonuç: Öğretmenlerin ruh sağlığı sorunu olan bireylere yönelik tutumlarının orta düzeyde olduğu, özellikle genç, kadın ve bu hastalarla sıklıkla karşılaşan öğretmenlerin tutumlarının olumsuz etkilendiği dikkat çekmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychiatry |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 27, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | September 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 34 Issue: 2 |
The Journal of General Medicine is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).