Sermaye Piyasası Lisanslama Sicil ve Eğitim Kuruluşu A.Ş. (SPL) tarafından
yapılan gayrimenkul ve konut değerleme lisanslama sınavlarında başarı yüzdeleri
2016 yılı için %24.5, 2017 yılı için % 25.5 ve 2018 yılı için %30.4’tür. Başarı
yüzdelerinin düşük olması sınav içeriği ile verilen değerleme eğitiminin
içeriğinin yeterince örtüşmediğini göstermektedir. Bu çalışmada, Türkiye’deki
taşınmaz değerleme lisans ve lisansüstü eğitimi hakkında genel bir
değerlendirme yapılması amaçlanmış ve bu eğitimin SPL lisanslama sınav
konularının içeriğini karşılayıp karşılamadığı analiz edilmiştir. Araştırma
kapsamında taşınmaz değerleme eğitimi veren 28 devlet ve vakıf üniversitesinin
web sayfaları 01.01.2019- 01.04.2019 tarihleri arasında incelenmiştir. Bu
üniversiteler; ders bazında, lisans ve lisansüstü düzeyinde değerleme eğitimi
veren üniversiteler şeklinde gruplandırılmıştır. Çalışmanın web siteleri
üzerinden yapılması ve bazı bölümlerin bilgilerine ulaşılamaması çalışmanın
sınırlılığıdır. Araştırmada bölümlerin; lisans ve lisansüstü programlarının
müfredatlarında zorunlu/seçmeli dersleri ve akademik kadroları incelenmiştir. Çalışmada ders bazlı taşınmaz
değerleme eğitimi veren 16 üniversite incelendiğinde zorunlu ve seçmeli olarak
verilen ders sayısının birbirine yakın olduğu görülmektedir. Ayrıca bu dersler ağırlıklı olarak 7. Ve 8.
Dönem içerisinde verilmektedir. Ders içerikleri ise ağırlıklı olarak SPL
lisanslama sınav konu başlıklarından olan “Gayrimenkul Mevzuatı” ile “Gayrimenkul
Değerleme Esasları”na yönelik hazırlanmıştır. Diğer sınav konu başlıklarına
kısmen değinilmiştir. Lisans düzeyinde eğitim veren 6 üniversite vardır. Bu
üniversitelerin lisans eğitim içerikleri incelendiğinde derslerin büyük bir
çoğunluğunun zorunlu olarak verildiği görülmüştür. Derslerin dağılımlarına
bakıldığında ağırlıklı olarak “Gayrimenkul Mevzuatı” ile “Gayrimenkul Değerleme
Esasları” na yönelik olsa da diğer konu başlıklarını içeren derler de
mevcuttur. Lisansüstü eğitim veren üniversite sayısı 4’tür. Verilen eğitimin
tamamı “tezsiz yüksek lisans” kapsamındadır. Yüksek lisans programı ders
içerikleri ise “Gayrimenkul Mevzuatı” ile “Gayrimenkul Değerleme Esasları”
ağırlıklı olsa da diğer SPL lisans sınavı konularına da yer verilmiştir.
Araştırma sonunda; taşınmaz değerlemenin lisans düzeyinde eğitim olarak
verilmesinin teşvik edilmesi, akademik kadronun harita mühendisliği dışındaki
diğer meslek grupları (ör. İnşat Mühendisliği, Şehir ve Bölge Planlama,
İktisat) açısından da zenginleştirilmesi, ders içeriklerinin taşınmaz
değerlemenin çok yönlü olduğu göz önünde bulundurularak zenginleştirilmesi,
yüksek lisans eğitimin tezli olarak yaptırılması önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 1 |