In the furnishing,
not only of the Mausoleum of Belevi near Ephesos but also in the palace of Nero
(Domus Aurea) in Rome the myth of Phaëton is shown. It will be explained by the
builders to be the reborn Mithras in order to create a new golden age.
Analogous to the Telephos-Frieze from the Pergamon-Altar it is supposed that in
both places it was planned to show the myth of Phaëton and his sisters, the
Heliades, narrative in more than one sequence.
But not the western version, which accused
Phaëton of presumption and justified his punishment and destruction by Zeus,
should be shown but the eastern interpretation, which demanded in Mithraic
understanding the sacrifice of the son by his father in the expyrosis, in the
decline of the world by fire. Mithras as Kosmokrator, „the Assyrian Phaëton in Persia“
(Nonnos) guarantees a new golden era (aurea aetas). It is not astonishing that
in fine arts from antiquity to the renaissance (Michelangelo) to modern times
(Goethe) artists follow the literary western examples (Ovid, Philostrat). Only
the amphiglyphic relief from Dieburg in Germany testifies that the Mithraic
interpretation existed (Nonnos, Dio Chrysostomos). This is not contrary to the
assumption that the tombs in Halikarnassos as well as in Belevi are not built
for one ruler but for dynasties. Therefore, the mausolea for the Hecatomnids
and the Antigonids were in need of different places for funerals and cult of
the ruling dynasts in the upper floor with sarcophags and statues and the
normal family-members of the dynasty in the podium.
Nero Mithras Mausolea Belevi Demetrios Poliorketes the myth of Phaëton Antigonos Monophthalmos Halikarnassos
Sadece Efes yakınlarındaki Belevi Mausoleumu’nda değil aynı
zamanda Roma’daki Nero’nun sarayındaki (= Domus Aurea) döşemelerde Phaethon
(Φαέθων) efsanesi işlenmiştir. Bu durum, bunları yapan ustalar tarafından yeni
bir altın çağ yaratmak amacıyla yeniden doğmuş Mithras olarak açıklanacaktır.
Pergamon altarındaki Telephos frizine benzer şekilde, bu iki yerde de birden
fazla bölümde anlatılmak üzere Phaethon ve kız kardeşleri Heliadlar efsanesinin
gösterilmesinin planlandığı varsayılmaktadır.
Phaethon’un küstahlıkla suçlanıp, cezasının ve
felaketinin Zeus tarafından verildiği batı versiyonu değil de, Mithras kültü
inancına göre dünyanın ateş ile harap edilişinde (ἐκπύρωσις) oğulun babası
tarafından kurban edilişini benimseyen doğu versiyonu gösteriliyor olmalıdır.
Mithras, Kosmokrator, “Persia’daki Asurlu Phaethon” (Nonnos), olarak yeni altın
çağı (aurea aetas) garantilemektedir.
Güzel sanatlarda sanatçıların Antik Çağ’dan Rönesans’a (Michelangelo) ve modern
zamana (Goethe) batı edebiyatı örneklerini (Ovidus, Philostratos) takip etmesi
şaşırtıcı değildir. Sadece Almanya Dieburg’da bulunan anfiglifik (“her yönden
işlemeli”) kabartma Mithras kültüne ait bir yorumun var olduğunu kanıtlamaktadır
(Nonnos, Dio Chrysostomos). Bu durum Halikarnassos ve aynı şekilde Belevi’de
yer alan mezarların sadece bir hükümdar için değil, hanedanlar için inşa
edildiği düşüncesine karşıt değildir. Bu sebeple Hekatomnoslar ve Antigonoslar
için yapılan anıt mezarlarda, iktidarda olan hükümdarların gömü ve onların
kültü için lahitler ve heykeller bulunan üst katında ve hanedanın normal aile
üyeleri için podyumunda çeşitli alanlara ihtiyaç vardı.
Nero Mithras Demetrios Poliorketes Halikarnassos Belevi anıtlar Phaethon Efsanesi Antigonos Monophtalmos
Primary Language | German |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2019 |
Submission Date | August 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |