Contributions to Anatolian History and Numismatics 1-3
Under the emperor Decius the Lydian town of Philadelphia used the foundation of its identity-establishing main cult by Orestes, Iphigenia and Pylades as the theme for one of its coins, which propagated its homonoia with Ephesos. The first article looks into the background to this homonoia connection based on the family relationship of the Philadelphian cult founders with the founder of the Ephesian sanctuary, Agamemnon. Dealing with Apollo Hikesios, who appears on coins from several Ephesian issues, the second article shows that the epiklesis aims to represent Apollo as the first suppliant seeking protection at the Ephesian asylum sanctuary and thus as the founder of the Ephesian asylum. The third article is concerned with a Lycian silver coin from Araxa dating from the early 4th century BC and sporting the bust of a godly queen with a diadem. Evidence is adduced which suggests a) that this is the picture of the Lycian Mother of Gods and not of Leto, whose cult was only being introduced at about that time by the Xanthian dynast Arbinas, and b) that the belief of Leto's delivery in Araxa, attested by evidence from the 3rd and 4th centuries AD, arose only in the High Hellenistic period during the heyday of Homeric philology at Alexandria and the Ptolemaic rule over Lycia.
Küçükasya Nümismatiği Üzerine İncelemeler 1-3
Bu yeni dizide Anadolu kentlerinin darp ettiği sikkeler üzerine yorumlar getirilmektedir. İmparator Decius döneminde, bir Lydia kenti olan Philadelphia, Efes ile homonoia ilişkisini vurgulayan sikkelerinden birisinin teması olarak kendisinin Orestes, Iphigenia ve Pylades kaynaklı kimlik oluşturucu ana kültünün kuruluşunu kullanmıştır. İlk makale, Philadelphia kült kurucularının Efes tapınak kurucusu Agamemnon'la olan aile ilişkisi üzerinde temellenen bu homonoia bağlantısının arka planını incelemektedir. Çeşitli Efes basımlarından olan sikkeler üzerinde görünen Apollo Hikesios'tan bahseden ikinci makale epiklesisin Apollon'u Efes asyl tapınağında ilk yalvarıcı arayan korumayı betimlediğini ve böylece de Efes asylum kurucusu olduğunu göstermektedir. Üçüncü makale ise Araxa menşeli İ.Ö. 4. yy'a giden ve diademli tanrısal bir kraliçeyi gösteren gümüş bir Likya sikkesi ile ilgilidir. Şunlar ileri sürülebilir: a) Bu, kültü o dönemlerde Xanthos dinastı Arbinas tarafından getirilen Leto'nun değil, Likya tanrılar anasının bir resmidir ve b) İ.S. 3. ve 4. yy'dan olan belgelerde sabit olan Leto'nun doğumunu Araxa'da yaptığı inancı sadece Homerik filolojinin altın çağı olan ve Likya'nın Ptolemaioslar egemenliği altındaki yüksek Helenistik dönemde ortaya çıkmıştır.Primary Language | German |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2005 |
Submission Date | November 2, 2004 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 2 |