Parerga to the Stadiasmus Patarensis 1: Observations on the Route from Sidyma to Kalabatia
It is peculiar that the Patara – Xanthos – Sidyma – Kalabatia (STR 1-3) route was placed at the top of the list of itinera mentioned on the Stadiasmus Patarensis. It is also remarkable that, during the annexation of the country, of all Lycian cities only Sidyma was linked to the coast by a new road. Kalabatia, Sidyma's port town, is situated in diffi cult terrain at the end of an impasse from where exit is possible only by sea. Th is article connects the construction of said road to the military background against which the Stadiasmus was set up and inquires into the reasons for this undertaking. It is possible that rebels infested the Sidyma countryside, so that Veranius had roads built there first in order to provide access to this region and bring it thereby under control. Th is view also lends meaning to a passage in Veranius's cursus honorum where it says that during his governorship in Lycia Veranius conquered and destroyed a strong hold. It is suggested that the acropolis hill of Sidyma may be identical with this rebel stronghold.
Stadiasmus Patarensis için parerga (1). Sidyma – Kalabatia Güzergahı hakkında Düşünceler
Bilgilendirme: ≪Stadiasmus Patarensis için parerga≫ başlığı altında yeni bir inceleme serisi başlatıyoruz.
Amacımız Stadiasmus Patarensis çerçevesinde Lykia bölgesinde yaptığımız araştırmaların sonuçlarını, seri bir şekilde bilimin hizmetine sunmaktır. Aşağıda sunulan incelemeyi Sidyma ve çevresinde bulunan yeni epigrafik malzemeler, Lydai ve Lykia-Karia sınır bölgesi araştırmaları, Orta Lykia'nın batı bölümünde yaptığımız epigrafik ve tarihi coğrafik araştırmaların sonuçları takip edecektir. Bu araştırmalar Akdeniz Üniversitesi, Akdeniz Dillerini ve Kültürlerini Araştırma ve Uygulama Merkezi adına Merkez elemanları tarafından TUBİTAK desteğinde ilkin üç yıllığına planlanmış bir araştırma programı çerçevesinde ve T. C. Kültür Bakanlığı'nın araştırma izniyle yapılmaktadır. Makalede, bir dağ kenti olan Sidyma'nın limanı olarak işlev gören ve Kalabatia olarak tanımlanan ve doğal liman olarak her hangi bir özelliği bunmayan bugünkü Sancaklık İskelesi'ne, antik cağda neden bir yol yapma ihtiyacı duyulduğu hususunda düşünceler yer almaktadır. Bilindiği üzere, Stadiasmus Patarensis kapsamında hiç bir kara kentinin sahil ile bağlantısını sağlayacak bir yol güzergahı verilmemişken, Sidyma - Kalabatia yol bağlan tısının ünik durumu haklı olarak dikkat çekmektedir. Lykia'da yol yapımının ana gerekçesi ülke çapındaki bir halk ayaklanmasını bastırmak üzere İmparator Claudius'un emriyle girişilen askeri bir operasyona dayanmaktadır. Bu nedenle ilkin ayaklanmanın yoğunlaştığı bölgelere ulaşımın sağlanmış olması doğaldır. Bunların yanı sıra gerek Stadiasmus'un bazı özellikleri gerekse onun politik mimarı Quintus Veranius'un mezar yazıtında yer alan ifadeler bakımından da durum kuşku uyandırmaktadır. Lykia'ya halk ayaklanmasını bastırmak ve ülkeyi eyalet olarak organize etmek görevleriyle gönderilen Veranius'un mezar yazıtında müstahkem bir kalenin fethi olayı bu senatörün ilk askeri icraatı olarak verilmektedir. Bu bağlamda Patara - Ksanthos - Sidyma – Kalabatia güzergahlarının Stadiasmus'taki itinerar listesinin en başında 1-2-3 numarada durmaları, bu güzergahların inşaatına Claudius yol projesi çerçevesinde öncelik verildiği izlenimi uyandırmakta ve Veranius'un fethettiği kalenin bu güzergahta bulunabileceği olasılığını akla getirmektedir. Makalede Sidyma Akropolünün bu kalenin lokalizasyonu için söz konusu olabileceği belirtilmektedir.Primary Language | German |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2009 |
Submission Date | November 11, 2008 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 6 |