Claudius devri Likya Eyaleti genel olarak geleneksel Likya'nın fiziki
coğrafyasını oluşturan bugünkü Teke Yarımadası'nda İ. s. 43 yılında tek eyalet
olarak kurulmuştur. Yol sistemi de sadece bu sınırlar içinde kalan güzergahları
kapsamakla birlikte, batıda Asia Eyaletine dahil Karya kenti Kaunos'a, doğuda
henüz Galatya Eyaletine bağlı Pamfilya kenti Attaleia'ya, kuzeyde ise yine Asia
Eyaletinin sınır kenti Kibyra'ya kadar yollar ve ölçümleri yapılmış, böylece
yeni eyalet bölgeler arası yol şebekelerine bağlanmıştır. Kaunos'ta ele geçen
bir gümrük yazıtı ve Likya arkhiereus'ları onuruna kaleme alınmış bazı yazıtlar
bu kenti Hadrianus – Antoninler yönetiminde Likya Eyaletinde
göstermektedir. Via Sebaste güzergahında, Pamfilya/Pisidya
sınırında Döşeme Boğazı'nda bulunan yeni bir yol yapım yazıtı, Vespasianus'un
iktidarının henüz başlangıcında da (İ. s. 70 civarı) Kaunos'un keza Likya
sınırları içinde bulunması gerektiğine işaret etmektedir. Kaunos'un İ. s. 1.–2.
yüzyıllardaki administratif durumu hakkında bildiğimiz tek kesin bilgiler
bunlardır. Marek (dn. 1) ve onu takiben Adak – Wilson (dn. 4), her biri kendi
belgesinden hareketle, bu kentin Claudius tarafından 43 yılında Asia
Eyaletinden alınarak Likya Eyaletine dahil edildiğini tahmin etmekte, buna da
en önemli delil olarak, Stadiasmos'ta Attaleia'nın ek bir yazılı ifadeyle
Pamfilya'da gösterilmiş olmasına karşılık Kaunos'ta benzeri bir ifadenin
bulunmadığını ileri sürmektedirler. Marek ise buna ilaveten Stadiasmos
yazıtında Kibyra'nın administratif durumuyla doğrudan ilişkili olan 24.
Güzergahı atlayarak, bu kentin coğrafi konumuyla doğrudan ilişkili olmayan bir
yan cümleyi de kendi tezine delil olarak göstermektedir. Marek ayrıca Andriake
gümrük yazıtının 22. satırında Kaunos ile bazı Likya sınır kentleri arasındaki
özel gümrük düzenlemesini de savunduğu fikri destekleyen bir veri olarak kabul
etmektedir. Şahin yukarıdaki Makalesinde Marek'in kendi görüşünü savunmak için
kullandığı bütün delillerin aslında Marek'in tezini tamamen çürütür nitelikte
deliller olduğunu gerekçelendirerek izah etmektedir.
An erroneous interpretation of route 12, 24 and 46 of SP, which
indicate as terminal points of the Lycian road system the nearest, most
important boundary cities (Kaunos, Kibyra and Attaleia) on interregional
crossroads in the neighbouring provinces of Asia and Galatia, has led recent
scholarship to draw wrong conclusions. It is argued that the Carian city of
Kaunos, which formerly belonged to the province of Asia, had already been
integrated into the newly founded single province of Lycia as early as in 43
CE. However, the material adduced to support this assumption is more apt to
rule it out, and this article presents further reasons why this is so. It will
be shown that Kaunos as well as Attaleia and Kibyra are to be understood as
having been outside Lycia when it was set up as a single province. Only when
the double province Lycia et Pamphylia was created by Vespasian in about 70 CE
were this city, certainly with its territory, and Pamphylia as well as parts of
Pisidia added to the new province.
Stadiasmus Patarensis Kaunos Kibyra Lycia Pamphylia Andriake custom's inscription Vespasian.
Primary Language | German |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2013 |
Submission Date | September 3, 2012 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 10 |