Küçük bir yerleşim
yeri olan Mastaura, Büyük Menderes’in kuzey kıyısında bulunmaktadır. Nysa ile
Antiokheia’nın hemen hemen tam ortasında, eskiden Mastavra adını taşıyan
Bozyurt Köyü’nün yakınlarındadır. Mastaura komşu şehirler gibi araştırmacıların
dikkatini çekememiştir. Fakat Hellenistik Çağ’da şehir statüsü taşıdığına
inanmak için güçlü nedenlerimiz vardır. Yazılı kaynaklara, özellikle
Byzantionlu Stephanos’un sözlüğündeki Mastaura maddesine ve her şeyden önce
Mastaura sikkelerine başvurarak, bu şehrin ekonomik, kültürel ve dinsel yapısı
üzerine bilgi edinilebilmektedir. Şehrin son derece verimli toprağında bol tahıl
ve üzüm yetişmekteydi. Bu nedenle Mastauralılar en çok Demeter’e ve Dionysos’a
tapınıyorlardı. Yerel bir efsaneye inanacak olursak, küçük Dionysos’u büyüten
Mastaura’daki Ma isminde bir peridir. Bir başka efasane ise, şehir adını ana
tanrıça Rhea ile ilişkilendirmekteydi. Şehrin eponim (adını veren) kurucusu
Mastauros, Rhea’ya bir boğa kurban etmişti. Rhea’nın adına sevimli bir biçimde
Ma dendiği ve Eski Yunanca’da ‹tauros› boğa anlamına geldiği için, Mastaura
ismi ‹Ma’nın/Rhea’nın boğası› olarak yorumlanıyordu. Mastaura sikkelerinde, hem
Ma’nın/Rhea’nın kendisinin, hem açık havadaki tapım yerinin, hem de boğa
kurban eden Mastauros’un tasvirleri görülebilmektedir. Anthologia Graeca’da yer
alan bir epigram, ünlü hatip Polemon ile bu şehir arasında hoş olmayan olaylar
geçtiğini düşündürmektedir. Mastaura’nın kültleri bu şehrin arada kalmış
durumunu yansıtmaktadır. Şehirde hem Lydia, hem de Karia etkileri söz
konusudur.
Lydia’daki Mastaura Mastaura sikkeleri Büyük Menderes Vadisi Byzantionlu Stephanos Laodikeialı hatip Polemon epigramcı Ammianos Anthologia Graeca XI 230 tanrıların annesi Rhea Mastaura’nın tarımsal zenginliği
The small town of
Mastaura lies on the right bank of the river Maeander, almost exactly mid-way
between Nysa and Antioch, close to the village of Bozyurt, whose former name
was Mastavra. In the field of Classical Scholarship Mastaura has never gained
the same attention as its neighbours, but there are strong reasons for
believing that already in Hellenistic times Mastaura had the status of a town.
Relying on the literary sources – first of all Stephen of Byzantium’s article
on Mastaura – and especially on the coins minted by this city we are able to
obtain some information about the urban economy and Mastaura’s cultural and
religious setting. The city’s extremely fertile land yielded rich harvests of
grain and wine. That is why Mastaura intensively worshipped both Demeter and
Dionysos; a local mythical tradition asserts that young Dionysos was brought up
at Mastaura by a nymph called Ma. Another tradition associates the city’s name
with the mother goddess Rhea – fondly called Ma – and the sacrifice of a bull in
her honour by the eponymous city founder Mastauros. Rhea/Ma, her open air
sanctuary and the bull sacrifice of Mastauros are depicted on the city’s coins.
An epigram of the Anthologia Graeca seems to indicate that the city had an
unpleasant contact with the famous rhetor Polemon. The cults of Mastaura
reflect the city’s ‹in-between› position: There are Lydian as well as Carian
influences.
Mastaura in Lydia coins minted by Mastaura Meander Valley Stephanus of Byzantium the rhetorician Polemon of Laodikeia the epigrammatist Ammianus Anthologia Graeca XI 230 Rhea the mother of the gods Mastaura’s agricultural wealth Mastaura’s vineyard
Primary Language | German |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2016 |
Submission Date | June 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 13 |