Bu makale, Gemlik’te (antik Kios kenti) birkaç yıl önce
bulunmuş olan bir lahdi ele almaktadır. Lahit, pek çok ortografik ve gramatik
hatası bulunan uzun bir yazıt taşımaktadır. Eikadios isimli birisi bu lahdi
Trakya Herakleia’sında (Perinthos) bouleutes ve gerousiarkhes olan babası
Heliodoros’un gömülmesi için satın almıştır. Kios’ta bir Hıristiyan olarak
ölmüş olan Heliodoros, Eikadios oraya geldiğinde yazıta göre hala
gömülmemiştir. Eikadios, babası için bir mezar yeri satın almış ve babasının
gömülmesiyle ilgilenmiştir. Bu yazıtta Eikadios Kios’taki Hırıstiyan
topluluğundan lahdin korunmasını istemekte ve ayrıca kız kardeşini gömü yeri ve
lahdin gözeticisi olarak görevlendirmektedir. Perinthos isminin yazıtta “Yeni
Herakleia” olarak değişmesine ve Trakya eyaletinin dört alt eyalete bölünmesine
istinaden yazıtı İ.S. 293 yılı sonrasındaki bir zamana tarihleyebiliriz.
Yazıtla ilgili diğer gözlemlerimiz Heliodoros’un ölümünün Şubat 303 ile Şubat
313’teki Milano Fermanı arasında Roma İmparatorluğu’nda meydana gelen büyük
Hırıstiyan kıyımı sırasında gerçekleştiğini göstermektedir. Pek çok şey
karanlıkta kalmış olsa da bu yazıt Büyük Kıyım sırasında Hıristiyanların
durumunu gösteren önemli yeni bir belge niteliğindedir.
Yazıtın Çevirisi: Pek
çok hayırseverliği ve iyilikte aşılmazlığı sayesinde Trakya yakınındaki Nea
Herakleia’nın meclis üyesi ve yaşlılar meclisi başkanı olan Heliodoros’un oğlu,
ben Aurelius Eikadios, yaşayanları ve ölüleri yargılayan Tanrı’nın kullarına
yalvarıyorum ki hiç kimse (bu lahdi) açmasın ve hiç kimse (henüz) defnedilmemiş
olan babama karşı saygısızlık etmesin, çünkü o buraya (Kios’a) geldikten sonra
kendisini Tanrı’nın bir kölesi yapmıştır ve böylece o çektiği bütün
sıkıntılarına karşılık bu lahde sahip olacaktır. Ben, Heliodoros’un kızı
Aurelia Polykhronia’nın bütün bu düzenlemelerin koruyucusu olmasını emrettim.
Diocletianus Diocletianus’un Büyük Hıristiyan Kıyımı Gerusia Herakleia/Perinthos/Marmara Ereğlisi Kios İznik Amentüsü
This paper discusses a sarcophagus that was found in Gemlik
(the ancient city of Kios) some years ago. It bears a longer than usual
inscription with many orthographical and some grammatical errors. A certain
Eikadios bought the sarcophagus for the burial of his father Heliodoros, who
had been a bouleutes and gerousiarches of the city of Thracian Herakleia
(Perinthos). In Kios Heliodoros had died as a Christian, but was still
unburied, when Eikadios had come there. He had acquired a burial place for him
and had taken care for his father’s entombment. In the inscription Eikadios
implores the Christian community of Kios to provide for the protection of the
sarcophagus, and additionally appointed his sister to a guardian of the burial
place and the sarcophagus. By allusions to the name change of Perinthos—which
in the inscription is referred to as ‹New Herakleia›— and to the splitting up
of the province Thracia into four subprovinces, we can date the inscription
into the period after AD 293. Other observations suggest that the death of Heliodoros
happened during the last noteworthy persecution of Christians in the Roman
Empire, that is in the time between February 303 and the so-called Edict of
Milan (February 313). Although many things remain obscure, this inscription is
an important new testimony for the situation of Christians during the Great
Persecution.
Diocletian Diocletian’s Persecution of Christians Gerusia Herakleia/Perinthos/Mar¬mara Ereğlisi Kios Nicene Creed
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2017 |
Submission Date | June 3, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 |