Aim: To examine the effect of home exercises combined with dual-task training on physical activity level and quality of life in the elderly, and to investigate the impact of home exercises on fear of movement.
Material and Methods: 60 volunteer participants over the age of 65 were included in the study. The average age of the participants was 81 years, and 70% of the participants were women. Participants were randomly divided into two equal groups called single and dual-task groups. While standard home exercise protocol was applied to both groups, additional cognitive tasks were assigned to the dual-task group. Participants were given 45 minutes of exercise under a physiotherapist monitor in a home environment three days a week for four weeks. Before the first session and after the last session, the participants were evaluated with the World Health Organization Quality of Life Scale Elderly Module, Berg Balance Scale, Fall Efficiency Scale, Tampa Kinesiophobia Scale, Physical Activity Scale for Elderly, Timed Up and Go Test, and Montreal Cognitive Assessment Scales.
Results: In the analysis performed between the groups, the results of the Berg Balance Scale, the Physical Activity Scale for the Elderly, and the Montreal Cognitive Assessment Scales were found to be statistically significant (p<0.05). It was found that home exercises performed with single and dual-task training did not significantly affect movement anxiety (p> 0.05).
Conclusions: Home exercises with dual-task training; It is more successful in improving balance, increasing physical activity level, and increasing cognitive performance compared to home exercises performed with single-task training.
Amaç: Yaşlılarda ev egzersizlerinin çift görev eğitimiyle birlikte yapılmasının fiziksel aktivite düzeyi ve yaşam kalitesine etkisini incelemek ve ev egzersizlerinin hareket korkusuna etkisini araştırmaktır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmaya 65 yaş üstü 60 gönüllü katılımcı alındı. Katılımcıların yaş ortalaması 81, yüzde 70’i kadınlardan oluşmaktadır. Katılımcılar randomize kontrollü olarak tek ve çift görev grubu adında 2 eşit gruba ayrıldı. Her iki gruba standart ev egzersiz protokolü uygulanırken; çift görev grubuna ek bilişsel görevler verildi. Katılımcılara haftada 3 gün olacak şekilde 4 hafta boyunda ev ortamında fizyoterapist eşliğinde 45dk’lık 12 seans egzersiz yaptırıldı. İlk seans öncesi ve son seans sonrası katılımcılara Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği Yaşlı Modülü, Berg Denge Ölçeği, Düşme Etkinlik Ölçeği, Tampa Kinezyofobi Ölçeği, Yaşlılar için Fiziksel Aktivite Ölçeği, Zamanlı Kalk Yürü Testi ve Montreal Bilişsel Değerlendirme Ölçekleri ile değerlendirme yapıldı.
Bulgular: Gruplar arasında yapılan analizde Berg Denge Ölçeği, Yaşlılar için Fiziksel Aktivite Ölçeği ve Montreal Bilişsel Değerlendirme Ölçeklerinin sonuçları istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p<0,05). Tek ve çift görev eğitimi ile yapılan ev egzersizlerinin hareket kaygısı üzerine etkisinin anlamlı olmadığı bulundu (p>0,05).
Sonuç: Çift görev eğitimi ile yapılan ev egzersizleri; tek görev eğitimi ile yapılan ev egzersizlerine göre dengeyi geliştirme, fiziksel aktivite düzeyini arttırma ve bilişsel performansı arttırma konusunda daha başarılıdır. Yaşlılarda ev egzersizlerinin çift görev eğitimi ile birlikte verilmesi bilişsel performansın ve günlük yaşam aktivitelerinde bağımsızlığın artması için olumlu katkı sağlamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | November 28, 2020 |
Acceptance Date | December 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
Bu dergide yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Geriatrik Bilimler Dergisi, Türkiye Atıf Dizini, Türk MEDLINE, Asos İndeks, Scilit, EuroPub ve Eylül 2022 tarihinden itibaren Index Copernicus International - Journals Master List ve 2023 sayıları itibariyle ULAKBİM TR-DİZİN'de indekslenmektedir.
| | |