Aim: This systematic review is planned to systematically examine studies that evaluate the results of educational methods used to increase nursing competence in the care of elderly individuals.
Material and Methods: The universe of the study was reached by scanning the electronic databases of Health Sciences University, "Turkish Medical Directory", "ULAKBİM", "Pubmed", "Google Scholar", "Science Direct", "Networked Digital Library of Theses and Dissertations" between March and October 2020. Articles with the keywords "simulation", "nursing" and "elderly person", published in Turkish and English in the last ten years (2010-2020), with full text in Turkish or English, were selected in the study. A total of 17 articles from these articles meeting the research criteria constituted the sample of the review.
Results: In the systematic review of studies on educational methods used to increase nursing competence in the care of elderly individuals, the samples of 2 studies included in the study were clinical/working nurses, and the samples of 15 studies were nursing students. In studies conducted with clinical nurses, it was found that the quality of care, attitude, and willingness of nurses towards older adults increased, while studies on students found that their knowledge, skills, attitude, awareness, empathy, motivation to care, and clinical decision-making skills increased.
Conclusion: Simulation-based training within in-service training programs for nurses appears to be effective in strengthening care skills and competencies for older adults and minimizing care costs.
Amaç: Bu sistematik inceleme, yaşlı bireylerin bakımında hemşirelik yetkinliğinin arttırılmasına yönelik kullanılan eğitim yöntemlerinin sonuçlarını değerlendiren çalışmaları sistematik olarak incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmanın evrenini Mart-Ekim 2020 tarihlerinde Sağlık Bilimleri Üniversitesi elektronik veri tabanları, “Türk Tıp Dizini”, “ULAKBİM”, “Pubmed”, “Google Scholar”, “Science Direct”, “Networked Digital Library of Theses and Dissestations” taranarak ulaşılan 350 makale oluşturmuştur. İncelemede “simülasyon”, “hemşirelik” ve “yaşlı birey” anahtar kelimeleriyle Türkçe ve İngilizce olarak son on yılda yayınlanmış (2010-2020), yayın dili Türkçe ya da İngilizce olan, tam metni bulunan makaleler seçilmiştir. Bu makalelerden araştırma kriterlerini karşılayan toplam 17 makale incelemenin örneklemini oluşturmuştur.
Bulgular: Yaşlı bireylerin bakımında hemşirelik yetkinliğinin arttırılmasına yönelik kullanılan eğitim yöntemlerine ilişkin çalışmaların sistematik incelemesinde araştırmaya dahil edilen 2 çalışmanın örneklemini klinik/çalışan hemşireler, 15 çalışmanın örneklemini ise hemşirelik öğrencileri oluşturmuştur. Klinik hemşireler ile yapılan çalışmalarda hemşirelerin yaşlı bireylere yönelik bakım kalitesinin, tutum ve istekliliklerinin arttığı saptanırken, öğrenciler ile ilgili yapılan çalışmalarda ise bilgi, beceri, tutum, farkındalık, empati, bakım motivasyonu ve klinik karar verme becerilerinin arttığı saptanmıştır.
Sonuç: Hemşirelere yönelik olarak hizmet içi eğitim programları içerisinde simülasyon temelli eğitimlerin gerçekleştirilmesi, yaşlı bireylere yönelik bakım becerilerinin ve yetkinliklerinin güçlendirilmesinde ve bakım maliyetinin en aza indirilmesinin sağlanmasında etkili olduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Submission Date | January 9, 2021 |
Acceptance Date | April 19, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |
Articles published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal of Geriatric Science is indexed in Turkey Citation Index, Turkish MEDLINE, Asos Index, Scilit, EuroPub, Index Copernicus International - Journals Master List since September 2022 and ULAKBIM TR-INDEX since 2023 issues.
| | |