Farklı Disiplin ve Kademelerde Eğitici Drama Örnekleri ve Uygulamaları
Year 2023,
Volume: 2 Issue: 2, 1 - 22, 31.12.2023
Mustafa Aslan
,
Elvan Gökçen
,
Özlem Kekil
Abstract
Drama, bireyin hayatının her alanında görülmektedir. Bireyin yaşamında bu denli önemli olan drama okullarda da hem ders hem de yöntem ve teknik olarak kullanılmaktadır. Dramanın birtakım alt alanlarıda bulunmaktadır. Bu alt alanlardan birinin de eğitici drama olduğu ifade edilmektedir. Eğitici drama ders planlarında yer alan kazanımlarının drama tekniği ile öğrencilere aktarılmasıdır. Bu yöntemin diğer yöntemlere göre bir takım avantajları bulunmaktadır. “Eğitim sürecinde bireyin aktif olması, soyut kavramların somutlaştırması ve kalıcı öğrenme sağlaması v.b.” avantajlar öğretmenler tarafından tercih sebebi olmaktadır. Okul öncesi dönemden eğitim-öğretim sürecinin son kademesi olan ortaöğretim basamağına kadar kullanılan eğitici drama öğrencilerin gelişim alanlarına da katkı sağlamaktadır. Yapılan araştırmalar dikkate alındığında eğitici drama bireyin duygusal, sosyal, zihinsel, fiziksel gelişimlerine olumlu yansıması bulunmaktadır. Alanyazında eğitici drama örnekleri bağlamında kısıtlı çalışmaların olduğu görülmektedir. Yapılmış olan çalışmalarda drama ve belirli bir disiplin arasındaki ilişkinin incelendiği görülmektedir. Yapılan bu araştırmada ise eğitici dramanın farklı disiplin ve kademelere örnek eğitici drama örnekleri ve uygulamaları gösterilerek dramanın her disipline ve her kademeye uygun bir yöntem olduğu gösterilmiştir. Bu çalışmada sunulan örnekler dramanın farklı disiplin ve farklı kademelerde eğitici dramanın nasıl uygulanması gerektiğine yönelik rehber niteliğinde eğitici drama örnekleri ve uygulamaları sunulmuştur.
References
- Abed, O. H. (2016). Drama-based science teaching and ıts effect on students' understanding of scientific concepts and their attitudes towards science learning. International Education Studies, 9(10), 163-173.
- Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: Pegem Akademi.
- Arnas Y, Cömertpay B, Sofu H. (2007). “Altı yaş grubu çocukların dil kullanımına yaratıcı dramanın etkisi”, Çağdaş Drama Derneği Yaratıcı Drama Dergisi, Ankara, ss. 8–9.
- Aslan, N. ve Hülya, G. Ö. (2020). Tarih biliminin diğer disiplinlerle ilişkisinin yaratıcı drama yöntemi ile işlenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 15 (Özel Sayı 1), 25-44.
- Aykaç, E. A., & Metinnam, İ. (2019). Farklı disiplinlerde yaratıcı drama temelli uygulamalara ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 117-136.
- Bağdatlı, M. (2010). Kâzım Karabekir'in uygulamalarında yaşayarak öğrenme ve eğitici drama. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, (23), 121-140.
- Çakır, B. (2008). “Anasınıfı Türkçe Dil Etkinliklerinde Yaratıcı Drama Yönteminin Etkililiği”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Çelik, Ö., & Buluç, B. (2018). Disiplinler arası yaklaşımla değer öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 67-88.
- Çetin M.S. (2012). Öğretmenlik Mesleğine Ve Eğitim Bilimlerine Giriş Ders Notları. www.turkiyeegitim.com. 1 Şubat 2012 de yayımlanmıştır.
- Gülmez, Y. (2021). Yaratıcı Dramanın Bakış Açısıyla Barış Temalı Çocuk Edebiyatı Eserlerinin Çocuk Tiyatrosuna Dönüştürülmesi. Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Kaf, Ö. (2017). Sosyal bilgiler öğretiminde yaratıcı drama ve müze. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(2), 137-146.
- Kanatlı, F., & Çekici, Y. (2013). Türkçe öğretiminde disiplinler arası olanaklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 223-234.
- Karakaya, N. (2007). An example of drama application and drama in elementary education. Journal of Gazi University Gazi College of Education, 27(1), 103-139.
- Karateke, E. (2006). Yaratıcı Dramanın İlköğretim II. Kademede 6. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerilerine Olan Etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Soysal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Hatay.
- Kazıcı, E. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Derslerinde Deyim ve Atasözlerinin Öğretimde Dramatizasyon Yönteminin Etkililik Düzeyi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
- Kodaz, A. (2007). Ortaöğretim 9.Sınıflarda Dil Öğretiminde Drama Yönteminin Etkililiği. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- Köklü, S. (2003). Türkçe Öğretiminde 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerine Dinlediğini Anlama Davranışının Kazandırılmasına Dramatizasyonun Etkisi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Köroğlu, H. (2019). Bilim İçerikli Çocuk Kitaplarının Drama Eşliğinde İncelenmesinin Okul Öncesi Dönem Çocukları Üzerine Etkileri. Master's thesis, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tekirdağ.
- Maden, S. (2010). Türkçe öğretiminde drama yönteminin gerekliliği. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, (27), 503-519.
- Okvuran, A. (2012). Müzede drama’ nın bir öğretim yöntemi olarak Türkiye’de gelişimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(166).
- Önder, A. (2012). Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Özgül, V. (2015). 9-10. Sınıflarda Yabancı Dil Öğretiminde Eğitici Drama’ Nın Yeri Ve Önemi. Master' s thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Özsoy, N. (2017). STEM ve yaratıcı drama. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 633-644.
- Özsoy, N. (2003). Yaratıcı dramanın matematik öğretiminde bir yöntem olarak kullanılması. Çağdaş Eğitim Dergisi. (300) 23-26.
- Robertson, J., & Despa, J. O. (2002). Ghostwriter: Educational drama and presence in a virtual environment. Journal of Computer-Mediated Communication, 8(1), JCMC811.
- Sezer, T. (2008). Okul Öncesi Eğitimi Alan Beş Yaş Grubu Çocuklara Sayı ve İşlem Kavramlarını Kazandırmada Drama Yönteminin Etkisinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
- Soner, S. (2005). İlköğretim Matematik Dersi Kesirli Sayılarda Toplama-Çıkarma İşleminde Drama Yöntemi ile Yapılan Öğretimin Etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Bolu.
- Ulaş, H. ve Topal, Y. (2006). Yaratıcı/Eğitici Drama Etkinliklerinin İlköğretimde Sözlü İfade Becerilerini Geliştirmeye Etkisi, Ekev Akademi Dergisi, (29)251–258.
- Üstündağ, T. (1994). Günümüzün eğitiminde dramanın yeri. Yaşadıkça Eğitim Dergisi. 12(2), 56-78.
- Van de Water, M. (2021). Drama in education: Why drama is necessary. In SHS Web of Conferences (Vol. 98, p. 02009). EDP Sciences.
- Yalçın, M. (2004). İlköğretimde Sosyal Bilgiler Dersinin Yaratıcı Drama Yöntemi İle Verilmesinin Dersin Öğrenilmesine Etkisinin İncelenmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Yasar, M. C., ve Aral, N. (2012). Drama Education on the Creative Thinking Skills of 61-72 Months Old Pre-School Children. Online Submission.6(2), 125-148.
Year 2023,
Volume: 2 Issue: 2, 1 - 22, 31.12.2023
Mustafa Aslan
,
Elvan Gökçen
,
Özlem Kekil
References
- Abed, O. H. (2016). Drama-based science teaching and ıts effect on students' understanding of scientific concepts and their attitudes towards science learning. International Education Studies, 9(10), 163-173.
- Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: Pegem Akademi.
- Arnas Y, Cömertpay B, Sofu H. (2007). “Altı yaş grubu çocukların dil kullanımına yaratıcı dramanın etkisi”, Çağdaş Drama Derneği Yaratıcı Drama Dergisi, Ankara, ss. 8–9.
- Aslan, N. ve Hülya, G. Ö. (2020). Tarih biliminin diğer disiplinlerle ilişkisinin yaratıcı drama yöntemi ile işlenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 15 (Özel Sayı 1), 25-44.
- Aykaç, E. A., & Metinnam, İ. (2019). Farklı disiplinlerde yaratıcı drama temelli uygulamalara ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 117-136.
- Bağdatlı, M. (2010). Kâzım Karabekir'in uygulamalarında yaşayarak öğrenme ve eğitici drama. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, (23), 121-140.
- Çakır, B. (2008). “Anasınıfı Türkçe Dil Etkinliklerinde Yaratıcı Drama Yönteminin Etkililiği”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Çelik, Ö., & Buluç, B. (2018). Disiplinler arası yaklaşımla değer öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 67-88.
- Çetin M.S. (2012). Öğretmenlik Mesleğine Ve Eğitim Bilimlerine Giriş Ders Notları. www.turkiyeegitim.com. 1 Şubat 2012 de yayımlanmıştır.
- Gülmez, Y. (2021). Yaratıcı Dramanın Bakış Açısıyla Barış Temalı Çocuk Edebiyatı Eserlerinin Çocuk Tiyatrosuna Dönüştürülmesi. Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Kaf, Ö. (2017). Sosyal bilgiler öğretiminde yaratıcı drama ve müze. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(2), 137-146.
- Kanatlı, F., & Çekici, Y. (2013). Türkçe öğretiminde disiplinler arası olanaklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 223-234.
- Karakaya, N. (2007). An example of drama application and drama in elementary education. Journal of Gazi University Gazi College of Education, 27(1), 103-139.
- Karateke, E. (2006). Yaratıcı Dramanın İlköğretim II. Kademede 6. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerilerine Olan Etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Soysal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Hatay.
- Kazıcı, E. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Derslerinde Deyim ve Atasözlerinin Öğretimde Dramatizasyon Yönteminin Etkililik Düzeyi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
- Kodaz, A. (2007). Ortaöğretim 9.Sınıflarda Dil Öğretiminde Drama Yönteminin Etkililiği. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- Köklü, S. (2003). Türkçe Öğretiminde 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerine Dinlediğini Anlama Davranışının Kazandırılmasına Dramatizasyonun Etkisi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Köroğlu, H. (2019). Bilim İçerikli Çocuk Kitaplarının Drama Eşliğinde İncelenmesinin Okul Öncesi Dönem Çocukları Üzerine Etkileri. Master's thesis, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tekirdağ.
- Maden, S. (2010). Türkçe öğretiminde drama yönteminin gerekliliği. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, (27), 503-519.
- Okvuran, A. (2012). Müzede drama’ nın bir öğretim yöntemi olarak Türkiye’de gelişimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(166).
- Önder, A. (2012). Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Özgül, V. (2015). 9-10. Sınıflarda Yabancı Dil Öğretiminde Eğitici Drama’ Nın Yeri Ve Önemi. Master' s thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Özsoy, N. (2017). STEM ve yaratıcı drama. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 633-644.
- Özsoy, N. (2003). Yaratıcı dramanın matematik öğretiminde bir yöntem olarak kullanılması. Çağdaş Eğitim Dergisi. (300) 23-26.
- Robertson, J., & Despa, J. O. (2002). Ghostwriter: Educational drama and presence in a virtual environment. Journal of Computer-Mediated Communication, 8(1), JCMC811.
- Sezer, T. (2008). Okul Öncesi Eğitimi Alan Beş Yaş Grubu Çocuklara Sayı ve İşlem Kavramlarını Kazandırmada Drama Yönteminin Etkisinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
- Soner, S. (2005). İlköğretim Matematik Dersi Kesirli Sayılarda Toplama-Çıkarma İşleminde Drama Yöntemi ile Yapılan Öğretimin Etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Bolu.
- Ulaş, H. ve Topal, Y. (2006). Yaratıcı/Eğitici Drama Etkinliklerinin İlköğretimde Sözlü İfade Becerilerini Geliştirmeye Etkisi, Ekev Akademi Dergisi, (29)251–258.
- Üstündağ, T. (1994). Günümüzün eğitiminde dramanın yeri. Yaşadıkça Eğitim Dergisi. 12(2), 56-78.
- Van de Water, M. (2021). Drama in education: Why drama is necessary. In SHS Web of Conferences (Vol. 98, p. 02009). EDP Sciences.
- Yalçın, M. (2004). İlköğretimde Sosyal Bilgiler Dersinin Yaratıcı Drama Yöntemi İle Verilmesinin Dersin Öğrenilmesine Etkisinin İncelenmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Yasar, M. C., ve Aral, N. (2012). Drama Education on the Creative Thinking Skills of 61-72 Months Old Pre-School Children. Online Submission.6(2), 125-148.