Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Etik Değerlere Yatkınlık Düzeylerinin İncelenmesi
Year 2024,
Volume: 3 Issue: 1, 11 - 19, 30.06.2024
Fatma Hafızoğlu
,
Furkan Özel
,
Mehmet Emin Savrun
,
Abdulkerim Çeviker
Abstract
Spor, farklı kültür yapısına sahip olan bireylerin bir araya gelebilmesinde önemli bir faaliyet olarak karşımıza çıkmaktadır. Spor ortamında bir araya gelen bireylerin başarılı olma isteği kazanma hırsı spor paydaşlarının etik davranışları göz ardı etmesine sebep olabilmektedir. Bu araştırma, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin etik değerlere yatkınlık düzeylerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ölçme aracı olarak ilk bölümde öğrencilere ilişkin demografik soruların bulunduğu Demografik Bilgiler Anketi; ikinci bölümde ise öğrencilerin etik ilkelere yatkınlık düzeyini incelemek amacıyla Kaya (2015) tarafından geçerlilik ve güvenirliği yapılan “Etik Değerlere Yatkınlık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Hitit Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesine kayıtlı 1351 öğrenci oluştururken araştırmanın örneklem grubunu 488 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın analizleri bilgisayar destekli veri çözümleme programı SPSS 25.0 programı kullanılarak yapılmıştır. Öğrencilerin bölümlerine göre iş birliği alt boyutunda çoklu karşılaştırmada spor yöneticiliği, antrenörlük ve rekreasyon bölümleri arasında anlamlı fark ortaya çıkarken bu anlamlı fark spor yöneticiliği bölümü lehinedir. Cinsiyete göre adalet alt boyutunda ise kadın öğrencilerin ortalamasının erkeklere göre daha yüksek düzeyde olduğu görülmektedir (p<0,05). Sonuç olarak kadın öğrencilerin adalet duygusunun daha fazla geliştiği söylenebilir.
Ethical Statement
2023-102 başvuru ve 2023-95 sayılı karar numarasıyla gerekli etik kurul izinleri alınmıştır.
Supporting Institution
TÜBİTAK
References
- Akbuğa T. (2018). Ortaöğretimde Okul Takımlarında Oynayan Öğrencilerin Ahlaki Karar Alma Tutumlarının Araştırılması. İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
- Akyürek, M. İ., & Yenel, K. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Etik Değerlere Yatkınlık Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 295-308. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1248641
- Arslan E, Arslan B (2016). Türkiye’de Yerel Gazete Yöneticilerinin Meslek Etiği Algısı. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2): 174-204.
- Daştan, A., Bayraktar, Y., & Bellikli, U. (2015). Muhasebe Mesleğinde Etik İkilem ve Etik Karar Alma Konularında Farkındalık Oluşturma: Trabzon İlinde Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(1).
- Demir, T. G., Erdemli, Ö., & Kurum, G. (2021). Üniversite Türü Açısından Öğrencilerin Eğitim-Öğretim Etiği İle Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 246-274.
- Hernando, A., Diez-Vega, I., Lopez del Hierro, M., Martínez-Alsina, N., Diaz-Meco, R., Busto, M. J., ... & González-Cuevas, G. (2018). Ethical Values İn College Education: A Mixed-Methods Pilot Study To Assess Health Sciences Students’ Perceptions. BMC Medical Education, 18(1), 1-11.
- Kaya, İbrahim (2015). Etik Değerlere Yatkınlık Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8(41), 968- 974.
- Pehlivan Z. (2004). Fair-Play Kavramının Geliştirilmesinde Okul Sporunun Yeri ve Önemi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, II (2): 49-53.
- Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. 22.Basım, PEGEM Akademi Yayınları, Ankara
- Surbhi, S. (2017). Difference Between Ethics and Values. Key Differences. https://keydifferences.com/difference-between-ethics-and-values.html
- Tuncel, S. D. ve Büyüköztürk, Ş. (2009). Antrenörlerin Mesleki Etik İlkeleri Nelerdir? Nasıl Ölçülür? Ölçek Geliştirme: Ölçeğin Geçerlik ve Güvenirliği. Spor metre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7 (4), 159-168.
- Uzun, R. N., Karakuş, K., Barut, Y., & Çebi, M. (2021). Sporda ahlaksal değerler: Fair play. Journal of ROL Sport Sciences, 2(2), 93-102.
- Üzüm, B., & Sivrikaya, S. Ö. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Etik Değerlere Yatkınlık Düzeyleri (Kocaeli MYO Örneği). Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(1), 230-240.
- Yaşar, M. (2014). İstatistiğe Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(36), 59-75.
- Yapan, H,T. (1992). Beden Eğitimi Dersinde Ahlaki Eğitim. Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Yücenurşen, M., Duman, H., & Polat, Y. (2017). Muhasebe Eğitimi Alan Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Etik Davranışlarının Tespiti Üzerine Bir Araştırma: Ortaköy MYO örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 20(2), 96-110.
Year 2024,
Volume: 3 Issue: 1, 11 - 19, 30.06.2024
Fatma Hafızoğlu
,
Furkan Özel
,
Mehmet Emin Savrun
,
Abdulkerim Çeviker
References
- Akbuğa T. (2018). Ortaöğretimde Okul Takımlarında Oynayan Öğrencilerin Ahlaki Karar Alma Tutumlarının Araştırılması. İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
- Akyürek, M. İ., & Yenel, K. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Etik Değerlere Yatkınlık Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 295-308. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1248641
- Arslan E, Arslan B (2016). Türkiye’de Yerel Gazete Yöneticilerinin Meslek Etiği Algısı. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2): 174-204.
- Daştan, A., Bayraktar, Y., & Bellikli, U. (2015). Muhasebe Mesleğinde Etik İkilem ve Etik Karar Alma Konularında Farkındalık Oluşturma: Trabzon İlinde Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(1).
- Demir, T. G., Erdemli, Ö., & Kurum, G. (2021). Üniversite Türü Açısından Öğrencilerin Eğitim-Öğretim Etiği İle Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 246-274.
- Hernando, A., Diez-Vega, I., Lopez del Hierro, M., Martínez-Alsina, N., Diaz-Meco, R., Busto, M. J., ... & González-Cuevas, G. (2018). Ethical Values İn College Education: A Mixed-Methods Pilot Study To Assess Health Sciences Students’ Perceptions. BMC Medical Education, 18(1), 1-11.
- Kaya, İbrahim (2015). Etik Değerlere Yatkınlık Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8(41), 968- 974.
- Pehlivan Z. (2004). Fair-Play Kavramının Geliştirilmesinde Okul Sporunun Yeri ve Önemi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, II (2): 49-53.
- Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. 22.Basım, PEGEM Akademi Yayınları, Ankara
- Surbhi, S. (2017). Difference Between Ethics and Values. Key Differences. https://keydifferences.com/difference-between-ethics-and-values.html
- Tuncel, S. D. ve Büyüköztürk, Ş. (2009). Antrenörlerin Mesleki Etik İlkeleri Nelerdir? Nasıl Ölçülür? Ölçek Geliştirme: Ölçeğin Geçerlik ve Güvenirliği. Spor metre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7 (4), 159-168.
- Uzun, R. N., Karakuş, K., Barut, Y., & Çebi, M. (2021). Sporda ahlaksal değerler: Fair play. Journal of ROL Sport Sciences, 2(2), 93-102.
- Üzüm, B., & Sivrikaya, S. Ö. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Etik Değerlere Yatkınlık Düzeyleri (Kocaeli MYO Örneği). Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(1), 230-240.
- Yaşar, M. (2014). İstatistiğe Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(36), 59-75.
- Yapan, H,T. (1992). Beden Eğitimi Dersinde Ahlaki Eğitim. Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Yücenurşen, M., Duman, H., & Polat, Y. (2017). Muhasebe Eğitimi Alan Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Etik Davranışlarının Tespiti Üzerine Bir Araştırma: Ortaköy MYO örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 20(2), 96-110.