Teknolojinin gelişmesi, sanayileşme, eğitim düzeyinin,
ekonomik ve sosyal refahın artması insanların gıdalara ve sağlıklı beslenmeye
olan ilgisini arttırmıştır. Ancak doğru ve yeterli bilgi sahibi olmayan
kişilerce yapılan yanlış açıklamalar tüketicide kafa karışıklığına neden
olabilmektedir. Bu çalışma, beslenme ile ilgili halkın bilinç düzeyini ölçmek,
günümüzün en büyük sorunlarından biri haline gelen bilgi kirliğinin ortadan
kaldırılması ve doğru bilginin doğru uzman kaynağından elde edilebilmesi
konusunda halkın bilinçlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, sosyal
medya üzerinden toplumun farklı kesimlerinden, farklı bölge ve eğitim düzeyinden
toplam 616 kişi ile anket yapılmış ve sonuçlar SPSS.20 programı ile
değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, tüketici doğru bilgi kaynağını
bilemediğinden özellikle medyadaki bilgi kirliliğinin, onların beslenme
konusunda çok daha büyük yanlışlar yapmasına yol açtığı tespit edilmiştir.
Yazılı, görsel ve sosyal medyada gıda ile ilgili yorumların alanında uzman olan
kişiler tarafından yapılması dolayısıyla halkın doğru bilgi kaynaklarına
yönlendirilmesi çok önemlidir.
The development of technology, industrialization, the
increase of economic and social prosperity and the level of education, have
increased the interest of people in food and healthy nutrition. However,
misrepresentations made by the people who do not eligible and have sufficient
information on the subject can cause more confusion in the consumer. This study
was conducted in order to measure people's level of consciousness about the
food and nutrition, to remove the misinformation that has become one of the
biggest problems in nowadays and to make the public aware of the correct
information from the right experts or the source. For this purpose, a total of
616 people from different parts of the society, different regions and education
levels were surveyed via social media, and the results were evaluated with the
SPSS.20 program. According to the results of the research, it has been
determined that the misinformation in the media caused more confusion among the
consumers who does not know the correct source of information. Therefore, it is
important that the information about the food and nutrition in written, visual
and social media should be given by the experts in the field, so that people
may acquire correct information from those platforms.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 44 Issue: 1 |