Ömer Seyfettin, edebiyatımızın etkin hikâye yazarlarından biridir. 160 civarında hikâye kaleme almıştır. Şiirleri ve romanları da olan yazar, hikâyecilik yönüyle ön plana çıkmıştır. Yazarın hikâyeleri Millî Eğitim Bakanlığının okunmasını tavsiye ettiği eserler arasında yer almaktadır ve ilkokuldan itibaren eğitim kademelerinde çokça okunmaktadır. Çokça okunuyor olmasında Ömer Seyfettin’in edebî kişiliğinin yanında millî ve dinî değerlerimize bağlı bir şahsiyet olarak bilinmesi de önemli bir faktör olmalıdır. Fakat Ömer Seyfettin’in “Pireler” adlı hikâyesi, şaşırtıcı bir o kadar da düşündürücüdür. Hasta olan bir köpek üzerine inşa edilmiş bu hikâyede; bir insanın özel hallerini araştırma yasağının ihlâli, ticâret ahlâkına aykırı ifşaatlar, evde köpek beslemeyi meşrulaştırma, nikâhsız birliktelikleri normalleştirme, kendi milletini küçük düşürme, dua etmeyi küçümseme, gibi zararlı olduğunu düşündüğümüz içerikler yer almaktadır. Hikâye Hz. Peygamber Aleyhi’s-Selâm’ın beş şey fıtrattandır hadisine de açıkça aykırı hususlar barındırmaktadır. Bir insanın hayat felsefesini şekillendiren etmenlerden birisi belki de en önemlisi okuduğu kitaplardır. Ülkemizde ilk ve orta dereceli okullardan Ömer Seyfettin hikâyesi okumadan mezun olan bir öğrenci yok gibidir. Bu yönüyle Ömer Seyfettin daha da dikkat çekmektedir. Pireler adlı hikâye; değerlerimizi örseleyen içerikler barındırması sebebiyle yetkililerin, öğretmenlerin, ebeveynlerin ve okuyucuların dikkatine sunulmak üzere Hz. Peygamber’in hadisleri ışığında incelenecektir
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.
Ömer Seyfettin is one of the effective story writers of our literature. He wrote around 160 stories. The author, who also has poems and novels, has come to the fore with his storytelling aspect. The author's books are among the works recommended by the Ministry of National Education and he is one of the authors whose stories are widely read in education levels, starting from primary school. In addition to his literary personality, the fact that he is known as a person committed to our national and religious values should also be an important factor in why he is widely read. However, Ömer Seyfettin's story "Pire" is as surprising as it is thought-provoking. In this story based on a sick dog; There are contents that we think are harmful, such as violation of the ban on investigating a person's private situations, disclosures against business ethics, legitimizing keeping dogs at home, normalizing unmarried relationships, humiliating one's own nation, belittling prayer. The story is Hz. It contains issues that contradict the hadith of the Prophet Muhammad (peace be upon him) that "five things are from nature". One of the factors that shape a person's philosophy of life, perhaps the most important, is the books he reads. In our country, there is hardly a student who graduates from primary and secondary schools without reading an Ömer Seyfettin story. In this respect, Ömer Seyfettin attracts even more attention. The story called Fleas; Hz. to be brought to the attention of authorities, teachers, parents and readers because it contains content that harms our values. It will be examined in the light of the hadiths of the Prophet.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 15, 2024 |
Publication Date | July 15, 2024 |
Submission Date | February 21, 2024 |
Acceptance Date | May 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |