Stealing hadith (Sariqat al-hadith) is briefly means that “a narrator obtains a hadith without duly and narrates it by usually making some changes on them.” Due to the thief of hadith (sariq al-hadith) done some changing in the sanad and text, it is that more than an ordinary procedural error. The stealing hadith is an act which was consciously done and the narrator expected some interest from this action. The stealing hadith is voilation of rights, in the view of the narrator whose hadith was stolen. But, how the narrator, who is the owner, achived this rights? How he was harm by the theft of his hadith? What made the narration is so valuable? These are some of the questions while I was searching the stealing hadith and its background. In this article, I also tried to explain how the theif of hadith was done it, in two basic groups by some examples.
Hadis hırsızlığı (sarikatu’l-hadîs) terimini kısaca, “Bir ravinin muteber olmayan bir yolla aldığı bir hadisi, çoğunlukla onda birtakım değişiklikler yaparak, bir başkasına rivayet etmesidir.” biçiminde tanımlamak mümkündür. Hadis hırsızının (sâriku’l-hadîs) sened ve metin üzerinde gerçeği saptıran tasarruflarda bulunması, bu eylemi sıradan bir usûl hatası olmaktan çıkarmaktadır. Hadis hırsızlığı bilinçli yapılan bir fiildir ve bunu yapan ravinin bu işten bazı beklentileri bulunmaktadır. Hadis hırsızlığı, hadisi çalınan ravi açısından bir hak ihlali sayılmıştır. Dolayısıyla bu yargı beraberinde birtakım sorular ortaya çıkarmıştır: Hak sahibi ravi, bu hakkı nasıl elde etmiştir? Hadisinin çalınması ona ne tür bir zarar vermektedir? Hadis rivayetini, hırsızlığa neden olacak kadar değerli kılan şey nedir? Bu sorular, hadis hırsızlığı teriminin arka planını öğrenmeye çalışırken araştırdığımız sorulardan bazılarıdır. Bu makalede aynı zamanda hadis hırsızlığının nasıl yapıldığı iki temel grupta, örneklerle birlikte açıklanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 8 |