Şeyh Safiyüddin’in Erdebil merkezli tarikatı, önceleri dinî bir hareket olarak faaliyetlerini yürütürken, zaman içerisinde siyasallaşarak devlete dönüşmüştür. İlhanlılar devletinin yakılmasına bağlı olarak bölgede ortaya çıkan siyasal istikrarsızlık Erdebil tarikatı şeyhlerini siyasal yapılanmaya dönük adımlar atmaya mecbur bırakmıştır. Bölgede ortaya çıkan siyasal yönetimler arasında denge politikası izlemeye çalışan tarikat şeyhleri, zaman içerisinde siyasî ve askerî bir yapılanmaya yönelik politikalar izlemeye başlarlar.
Şeyh Sadreddîn ile başlayan siyasallaşma süreci, ondan sonra gelen Hoca Ali ve İbrahim ile birlikte daha da hızlanmaya başlar. Şeyh Safiyüddîn ve Şeyh Sadreddîn devrinde tarikatın mezhebi Sünnilik iken Hoca Ali ve İbrahim ile birlikte Şii mezhebine doğru bir kayma başlar. Şeyh Cüneyd ile birlikte mezhebi kimlik değişikliğine giden tarikat, Şiilik mezhebini resmi dini görüş olarak benimser. Şeyh Cüneyd ve oğlu Haydar’ın siyasî ve askerî alanlarda yapmış oldukları icraatlar, Akkoyunlu devletinin yıkılmasının ardından tarikatın devlete dönüşmesine zemin hazırlar.
Şeyh İsmail’in Akkoyunlu devletine son verip Tebriz merkezli Safevî devletini kurmasıyla birlikte tarikatın siyasallaşma ve kurumsallaşma süreci tamamlanmış olur. Bu tarihten sonra dinî bir hareket olan Erdebil tarikatı Safevî devletine dönüşürken, tarikatın şeyhleri de şah unvanı ile bu devleti yönetmeye başlarlar.
Benzerlik raporu konusunda bana yardımcı olursanız çok sevinirim. Ayrıca makalemi derginizide yayınlatma imkanı bulabilirsen çok sevinirim.Şimdiden teşekkür ederim.
While Sheikh Safiyüddin's Ardabil-based sect initially carried out its activities as a religious movement, it became politicized and turned into a state over time. The political instability that emerged in the region due to the burning of the Ilkhanid state forced the sheikhs of the Ardabil sect to take steps towards political restructuring. Trying to follow a policy of balance among the political administrations that emerged in the region, the sheikhs of the sect began to follow policies towards a political and military structuring over time.
The politicization process, which started with Sheikh Sadreddin, began to accelerate with Ali and İbrahim who came after him. While the sect of the sect was Sunnism during the reign of Sheikh Safiyüddîn and Sheikh Sadreddin, a shift towards the Shiite sect began with Hodja Ali and İbrahim. The sect, which changed its sectarian identity with Sheikh Cüneyd, adopted the Shiism sect as the official religious view. The actions of Sheikh Cüneyd and his son Haydar in the political and military fields paved the way for the sect's transformation into a state after the collapse of the Akkoyunlu state.
The politicization and institutionalization process of the sect was completed when Sheikh Ismail put an end to the Akkoyunlu state and established the Safavid state centered in Tabriz. After this date, the Ardabil sect, which was a religious movement, transformed into the Safavid state, and the sheikhs of the sect began to rule this state with the title of shah.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 15, 2024 |
Publication Date | July 15, 2024 |
Submission Date | February 18, 2024 |
Acceptance Date | April 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 26 |