Research Article
BibTex RIS Cite

Girişimcilik Niyetlerinin Demografik Faktörlere Göre İncelenmesi

Year 2018, Volume: 13 Issue: 1, 57 - 67, 30.06.2018

Abstract

Bu araştırmanın amacı, üniversitede kayıtlı olan ve işletme dersi alan potansiyel
girişimci gözüyle bakılan öğrencilerin girişimci niyetlerinin demografik
faktörlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Bu amaç
doğrultusunda, bu öğrencilerin girişimcilik niyeti ile demografik faktörler
arasındaki ilişki analiz edilmektedir. Araştırmanın evrenini, Hasan Kalyoncu
Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi 2017-2018
döneminde öğrenim gören işletme, iktisat, uluslararası ticaret ve lojistik ile
siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler bölümünde kayıtlı 350 lisans öğrencisi;
örneklemini ise tüm program ve sınıflardan tesadüfi örneklem yöntemi
ile seçilen 185 lisans öğrenci oluşturmaktadır. Yapılan güvenilirlik analizi
sonucuna göre, ölçeğin yüksek derecede güvenilir (α = 0.941) bir ölçektir.
Araştırmanın sonucunda, girişimcilik niyetinin kadınlar ve erkekler arasında
anlamlı farklılık gösterdiği, ortalamalara göre, erkeklerin (3.9778) kadınlardan
(3.6771) daha fazla girişimcilik niyeti taşıdığı görülmüştür. Ayrıca,
babaları kendi işlerinin patronu olan öğrencilerin de babaları başkalarının
yanında çalışan öğrencilerden daha fazla girişimcilik niyeti taşıdıkları görülmüştür
(3.24 ≤ 3.96). Yani, sadece cinsiyet ve babanın mesleği öğrencinin
girişimcilik niyetini etkilemiştir.

References

  • AKAN, B., ERGAN, S., KÜÇÜKALTAN, D. (2013). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimciliğe Bakış Açıları ve Tekirdağ İlinde Bir Uygulama”, Uluslararası Girişimcilik ve Kariyer Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 1-3 Kasım, Muğla, 645-658. AKÇAKANAT, T., MÜCEVHER, M., H., ÇARIKÇI, İ.H. (2014). “Sözel, Sayısal ve Eşit Ağırlık Bölümlerinde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği”, AKÜ İİBF Dergisi, 16 (2),137-153. ALTUNIŞIK, R., COŞKUN, R., BAYRAKTAROĞLU, S., YILDIRIM, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (6.baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık. ARSLAN, K. (2002). “Üniversiteli Gençlerde Mesleki Tecrübe ve Girişimcilik Eğilimi”, Doğuş Üniversite Dergisi, 6, 1-11. AYYILDIZ, H., CENGİZ, E. (2006). “Pazarlama Modellerinin Testinde Kullanılabilecek Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) Üzerine Kavramsal Bir İnceleme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11 (1), 63-84. ÇELİK, A., AKGEMCİ, T. (1998). Girişimcilik Kültürü ve KOBİ’ler, Nobel Yayıncılık, Ankara. ÇOLAKOĞLU, H., ÇOLAKOĞLU, T. (2016). “Üniversitelerdeki Girişimcilik Eğitimi İle Öz Yeterlilik Algısı ve Girişimcilik Potansiyeli İlişkisi Üzerine Bir Saha Araştırması”, Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi, 17 (37), 70-84. DAĞLI, A. (2015). “Örgütsel Muhalefet Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 198-218. DURUKAN, T. (2006). “Dünden Bugüne Girişimcilik ve 21. Yüzyılda Girişimciliğin Önemi”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), 28-32. EROĞLU, F. (2009). Davranış Bilimleri (9.basım), Beta Yayınları, İstanbul. GÜNEY, S., NURMAKHAMATULY, A. (2007). “Kültürün Girişimciliğe Etkisi. Kazakistan ve Türkiye Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Kültürler Arası Araştırma”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (18), 62-86. GÜRBÜZ, S., ŞAHİN, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (3.Baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara. GÜREL, A. (2006). Küresel Arenada Girişimci ve Girişimcilik. Gazi Kitabevi, Ankara. IŞIK, M., ZİNCİRKIRAN, M. (2016). “Kurumsal İtibar Algısının İş Tatminine Etkisinde Örgütsel Özdeşleşmenin Aracı Rolü: Doğu Anadolu Bölgesi Üniversiteler Üzerinde Bir Uygulama”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(3), 89-106. İRMİŞ, A., BARUTÇU, E. (2015). “Öğrencilerin Kendilerini Girişimci Bir Kişiliğe Sahip Görmelerini ve İş Kurma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Bir Alan Araştırması”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26 (2), 1-25. KALAYCI, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (3. Baskı). Asil Yayınevi, Ankara. KOÇAK, A. (2003). “Pazarlama Ve Girişimcilik Arasındaki İlişki: Girişimci Pazarlaması”, Pi Dergisi, 5 (5), 43-57. KÖK, S. (2007). Küçük Ve Orta Ölçekli İşletmeler ve Kadın Girişimciliği. Denizli Ticaret Odası Ekonomik Araştırma Serisi Yayın No: 1, Denizli. MEYDAN, C., H., ŞEŞEN, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modellemesi: AMOS uygulamaları (2.Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara. MÜFTÜOĞLU, T. (2009). Nasıl Girişimci Olunur? Turhan Kitabevi, İstanbul. NAKTİYOK, A., TİMUROĞLU, K. (2009). “Öğrencilerin Motivasyonel Değerlerinin Girişimcilik Niyetleri Üzerine Etkisi ve Bir Uygulama”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23 (3), 85-103. NAKTİYOK, A., TİMUROĞLU, K., KARABEY, C.N. (2008). “Girişimsel Niyetin Belirleyicisi Olarak Girişimsel Öz Yetkinlik: Sosyo-Demografik Faktörler Açısından Bir İnceleme”, 16. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Antalya, s:277-281 OECD (2016). www.oecd.org./ 28.12.2017. OLPAK, Y. Z., ÇAKMAK, E. (2009). “E-Öğrenme Ortamları İçin Sosyal Bulunuşluk Ölçeğinin Uyarlama Çalışması”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 142-160. SOLMAZ A., AKSOY, Ö., ŞENGÜL, S., SARIIŞIK, M. (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimci Kişilik Özelliklerinin Belirlenmesi: Turizm Lisans ve Ön Lisans Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (26), 41-55. ŞEŞEN, H., BASIM, N. (2012). “Demografik Faktörler Ve Kişiliğin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Spor Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 12, 21-28. TAĞRAF, H., HALİS, M. (2008). “Üniversitelerdeki Girişimcilik Eğitiminin Girişimsel Öz Yetkinlik Algısı Üzerindeki Etkisi: Bir Araştırma”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 91–111. TOSUNOĞLU, B., BAŞAR, M., DEMİRCİ, E. (2001). Girişimcilik ve Girişimciliğin Yol Haritası. Eskişehir Ticaret Odası Yayınları, Eskişehir. TUNÇBİLEK, M., ÇETİNKAYA, B. (2017). “İşkur’un Uygulamalı Girişimcilik Eğitimlerinin Etkinliğinin Ölçülmesi: Karabük ili örneği”, Van YYÜ İİBF Dergisi, 2 (4), 135-157. YURTSEVER, G., ATIŞ, C., YURTSEVER, Ş. (2006). Girişimcilik. Karahan Kitabevi, Adana.
Year 2018, Volume: 13 Issue: 1, 57 - 67, 30.06.2018

Abstract

References

  • AKAN, B., ERGAN, S., KÜÇÜKALTAN, D. (2013). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimciliğe Bakış Açıları ve Tekirdağ İlinde Bir Uygulama”, Uluslararası Girişimcilik ve Kariyer Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 1-3 Kasım, Muğla, 645-658. AKÇAKANAT, T., MÜCEVHER, M., H., ÇARIKÇI, İ.H. (2014). “Sözel, Sayısal ve Eşit Ağırlık Bölümlerinde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği”, AKÜ İİBF Dergisi, 16 (2),137-153. ALTUNIŞIK, R., COŞKUN, R., BAYRAKTAROĞLU, S., YILDIRIM, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (6.baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık. ARSLAN, K. (2002). “Üniversiteli Gençlerde Mesleki Tecrübe ve Girişimcilik Eğilimi”, Doğuş Üniversite Dergisi, 6, 1-11. AYYILDIZ, H., CENGİZ, E. (2006). “Pazarlama Modellerinin Testinde Kullanılabilecek Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) Üzerine Kavramsal Bir İnceleme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11 (1), 63-84. ÇELİK, A., AKGEMCİ, T. (1998). Girişimcilik Kültürü ve KOBİ’ler, Nobel Yayıncılık, Ankara. ÇOLAKOĞLU, H., ÇOLAKOĞLU, T. (2016). “Üniversitelerdeki Girişimcilik Eğitimi İle Öz Yeterlilik Algısı ve Girişimcilik Potansiyeli İlişkisi Üzerine Bir Saha Araştırması”, Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi, 17 (37), 70-84. DAĞLI, A. (2015). “Örgütsel Muhalefet Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 198-218. DURUKAN, T. (2006). “Dünden Bugüne Girişimcilik ve 21. Yüzyılda Girişimciliğin Önemi”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), 28-32. EROĞLU, F. (2009). Davranış Bilimleri (9.basım), Beta Yayınları, İstanbul. GÜNEY, S., NURMAKHAMATULY, A. (2007). “Kültürün Girişimciliğe Etkisi. Kazakistan ve Türkiye Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Kültürler Arası Araştırma”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (18), 62-86. GÜRBÜZ, S., ŞAHİN, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (3.Baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara. GÜREL, A. (2006). Küresel Arenada Girişimci ve Girişimcilik. Gazi Kitabevi, Ankara. IŞIK, M., ZİNCİRKIRAN, M. (2016). “Kurumsal İtibar Algısının İş Tatminine Etkisinde Örgütsel Özdeşleşmenin Aracı Rolü: Doğu Anadolu Bölgesi Üniversiteler Üzerinde Bir Uygulama”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(3), 89-106. İRMİŞ, A., BARUTÇU, E. (2015). “Öğrencilerin Kendilerini Girişimci Bir Kişiliğe Sahip Görmelerini ve İş Kurma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Bir Alan Araştırması”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26 (2), 1-25. KALAYCI, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (3. Baskı). Asil Yayınevi, Ankara. KOÇAK, A. (2003). “Pazarlama Ve Girişimcilik Arasındaki İlişki: Girişimci Pazarlaması”, Pi Dergisi, 5 (5), 43-57. KÖK, S. (2007). Küçük Ve Orta Ölçekli İşletmeler ve Kadın Girişimciliği. Denizli Ticaret Odası Ekonomik Araştırma Serisi Yayın No: 1, Denizli. MEYDAN, C., H., ŞEŞEN, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modellemesi: AMOS uygulamaları (2.Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara. MÜFTÜOĞLU, T. (2009). Nasıl Girişimci Olunur? Turhan Kitabevi, İstanbul. NAKTİYOK, A., TİMUROĞLU, K. (2009). “Öğrencilerin Motivasyonel Değerlerinin Girişimcilik Niyetleri Üzerine Etkisi ve Bir Uygulama”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23 (3), 85-103. NAKTİYOK, A., TİMUROĞLU, K., KARABEY, C.N. (2008). “Girişimsel Niyetin Belirleyicisi Olarak Girişimsel Öz Yetkinlik: Sosyo-Demografik Faktörler Açısından Bir İnceleme”, 16. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Antalya, s:277-281 OECD (2016). www.oecd.org./ 28.12.2017. OLPAK, Y. Z., ÇAKMAK, E. (2009). “E-Öğrenme Ortamları İçin Sosyal Bulunuşluk Ölçeğinin Uyarlama Çalışması”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 142-160. SOLMAZ A., AKSOY, Ö., ŞENGÜL, S., SARIIŞIK, M. (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimci Kişilik Özelliklerinin Belirlenmesi: Turizm Lisans ve Ön Lisans Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (26), 41-55. ŞEŞEN, H., BASIM, N. (2012). “Demografik Faktörler Ve Kişiliğin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Spor Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 12, 21-28. TAĞRAF, H., HALİS, M. (2008). “Üniversitelerdeki Girişimcilik Eğitiminin Girişimsel Öz Yetkinlik Algısı Üzerindeki Etkisi: Bir Araştırma”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 91–111. TOSUNOĞLU, B., BAŞAR, M., DEMİRCİ, E. (2001). Girişimcilik ve Girişimciliğin Yol Haritası. Eskişehir Ticaret Odası Yayınları, Eskişehir. TUNÇBİLEK, M., ÇETİNKAYA, B. (2017). “İşkur’un Uygulamalı Girişimcilik Eğitimlerinin Etkinliğinin Ölçülmesi: Karabük ili örneği”, Van YYÜ İİBF Dergisi, 2 (4), 135-157. YURTSEVER, G., ATIŞ, C., YURTSEVER, Ş. (2006). Girişimcilik. Karahan Kitabevi, Adana.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mazlum Çelik

Asiye Gölpek Karababa

Publication Date June 30, 2018
Submission Date May 25, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Çelik, M., & Gölpek Karababa, A. (2018). Girişimcilik Niyetlerinin Demografik Faktörlere Göre İncelenmesi. Girişimcilik Ve Kalkınma Dergisi, 13(1), 57-67.