The concept of
sustainability has a great attention and widely recognition from different
sectors and corporations by all means. Regardless of the area of activity, a
company should have sustainability philosophy when accessing to the resources
needed for an enterprise, using of these resources and the environmental
impacts of the products produced. Main elements of sustainability, which are economic,
social and environmental sustainability, have an important role for current
resources in order to maintain them for the next generations.
This study is
carried out to present 8 large-scale companies’ point of view about
sustainability which have production operations in various fields in Turkey.
The sample of this study constituted from 8 separate companies that produce
and/or process radiator, furniture, white goods, paint, glassware, food,
automobile and agricultural goods. Executives from these companies answered 13
open-ended questions and with these answers a qualitative research is
performed. Common and differentiated points were defined as using data of
companies. The meaning of sustainability, focused areas, planned and realized
projects, expectations, the obstacles, the successful implementations and
reflections of these applications on their products were explained. On the
other hand, society, market, customer and employee based effects were
questioned. The obtained data were analyzed by a qualitative research program
and current status was determined.
It is thought that, with
this research, current point of view of Turkish companies is defined in terms
of sustainability perception and applications and it will be useful for future
academicians who intend to make a research about assessment of sustainability
in companies.
Sürdürülebilirlik kavramı,
işletmeler için üzerinde önemle durulması gereken bir kavramdır. Faaliyet alanı
ne olursa olsun, bir işletme için, ihtiyaç duyulan kaynaklara erişilmesi,
kaynakların kullanımı, üretilen ürünlerin çevresel etkileri gibi temel konular,
içerisinde sürdürülebilirlik felsefesini barındırmalıdır. Sürdürülebilirliğin
üç temel boyutunu oluşturan ekonomik, sosyal ve çevresel sürdürülebilirlik
birbirini tamamlayan alt boyutlar olarak bugün kullandığımız kaynakların
gelecek nesillere de ulaşmasında büyük rol oynamaktadır.
Bu çalışma, Türkiye’de çeşitli
alanlarda üretim faaliyetlerini gerçekleştiren 8 büyük ölçekli işletmenin
sürdürülebilirlik hakkındaki bakış açılarını ortaya koymak üzere
gerçekleştirilmiştir. Radyatör, mobilya, beyaz eşya, boya, cam, gıda, otomobil,
tarım ürünleri üretimi ve/veya işlemesini gerçekleştiren 8 ayrı işletme söz
konusu çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır.
Bu işletmelerde görev alan yöneticilere yöneltilen 13 açık uçlu soru ile
nitel bir araştırma gerçekleştirilmiş ve farklı alanlardaki bu işletmelerden
elde edilen veriler kullanılarak sürdürülebilirlik alanında ortak ve
farklılaşan noktalar belirlenmeye çalışılmıştır. Bu işletmeler için
sürdürülebilirliğin nasıl bir anlam ifade ettiği, hangi alanlara odaklanıldığı
ve bu alanlarla ilgili ne gibi çalışmalar yapıldığı, beklentilerinin yanında,
karşılaşılan engeller, başarılı uygulamalar ile bu uygulamaların işletmenin
ürünlerine yansımaları ile toplum, piyasa, müşteriler ve çalışanlar üzerindeki
etkileri sorgulanmıştır. Elde edilen veriler nitel araştırma programı ile
analiz edilerek bir durum tespiti yapılmıştır.
Bu araştırmanın, sürdürülebilirlik kavramına bakış açısı ile ilgili
olarak, ülkemizdeki mevcut durumu tespit ederek, gelecekteki araştırmacılara
yol göstermesi açısından fayda sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |