Çevresel
sürdürülebilirlik tüm kurumlarda olduğu gibi üniversiteler için de önemli bir
kavramdır. Yapılabilecek küçük faaliyetlerin çevresel sürdürülebilirlik
açısından büyük sonuçlar doğuracağı açıktır. Bu çalışmada yeşil ulaşım ele alınmış ve
kampüs içi ulaşımda çevre dostu araçların kullanımı önerilerek, çeşitli
özellikleri ile ön plana çıkan üç alternatif yakıtlı araç arasından Analitik
Hiyerarşi Prosesi (AHP) ve TOPSIS yöntemleri ile seçim yapılmıştır. Sonuçta,
Kırıkkale Üniversitesi kampüsü için çevreye duyarlı en uygun ring araçlarının
seçimi yapılarak değerlendirmelerde bulunulmuştur. Değerlendirmede motor özelliği
(yakıt tedariği, tırmanma
kabiliyeti, motor gücü), donanım (Kapasite, konfor, Şarj/Hizmet süresi), estetik
görünüm, enerji verimliliği, hareket kabiliyeti, engelsiz ulaşım, maliyet ve çevre
kriterleri kullanılmıştır.
Environmental sustainability is an important concept for universities as
well as for all institutions. At the same time, the environmental awareness is
increasing day by day and becoming critical. It is obviously going to give big
consequences with the practicable small activities in terms of environmental
sustainability. In this study, green transportation was handled and it was
proposed to used environmentally friendly vehicles in the campus
transportation, and the most appropriate tramway vehicle were selected among
the three alternative-fuel vehicles with various features by using Analytic
Hierarchy Process (AHP) and TOPSIS methods. As a result, evaluations were made
for the Kırıkkale University Campus by choosing the most environmentally
friendly ring vehicles. It was used engine characteristics (fuel supply,
climbing capacity, engine power), vehicle features (capacity, comfort, charge /
service time), aesthetic appearance, energy efficiency, mobility, barrier-free
transportation, cost and environment criteria in the evaluation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Industrial Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2019 |
Submission Date | August 2, 2018 |
Acceptance Date | March 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |