Purpose: First aid is one of the basic education subjects in all societies. This study was performed the efficiency of the three day long first aid training given to a state university security personnel. Material and Method: The complete list of the state university security personnel’s participation is assumed. Total of sixty participants divided into fifteen groups were trained in both the theoretical and the practical for the duration of three days (answer ratio was 80.2 %). Participants were also given a questionnaire form consisting of sixty-two questions before and after the training program. The datas were evaluated by the significance test of the difference between number, percentage and test significant difference between two percentages Findings: 76.7% of the participants were male, 78.3% were high school graduates, 73.3% were married and 36.7% of them were between twenty-eight and thirty-three years old. 53.3% of all the trainees had five years or more work experience. It was determined that 90% of the participants already had first aid training during their vocational education. 48.3% of participants faced cases on the job that required first aid care, 47.8% of the cases that required first aid care were fainting related. Although it was seen that participants’ knowledge level were increased after the training, there were no significant difference statistically between before and after training in terms of knowledge status. Conclusion: It’s been determined that the first aid training in limited duration will positively impact ones’ knowledge level and there was no statistically significant difference.
Amaç: İlkyardım tüm toplumlarda temel eğitim konuları arasında yer almaktadır. Bu çalışmada, bir devlet üniversitesinde görev yapan güvenlik personeline verilen üç günlük ilkyardım eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi amaçlandı.
Gereç ve yöntem: Araştırma kapsamına, bir devlet üniversitesi’nde çalışan tüm güvenlik görevlileri alındı. Örneklemi ise araştırma süresince izinli olmayan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 60 güvenlik görevlisi (Yanıtlama oranı:%80.2) oluşturdu. Tüm katılımcılara 15 kişilik gruplar halinde üçer günlük süre ile teorik ve pratik ilkyardım eğitimi verildi. Araştırmanın verileri, eğitim öncesi ve eğitim sonrasında toplam 62 soru içeren anket formu ile toplandı. Elde edilen veriler sayı, yüzdelik ve iki yüzde arasındaki farkın önemlilik testi ile değerlendirildi.
Bulgular: Güvenlik personelinin %76.7’si erkek, %78.3’ü lise mezunu, %73.3’ü evli ve %36.7’si 28-33 yaş arasındaydı. Tüm katılımcıların %53.3’ü 5 yıl ve üzeri mesleki tecrübeye sahipti. Katılımcıların %90'ı mesleki eğitimi içerisinde ilkyardım dersi almıştı. %48.3'ü ilkyardım gerektirecek bir durumla karşılaşmıştı. En sık karşılaşılan durum ise bayılma (%47.8) idi. Katılımcıların çoğunluğunun eğitim sonrasında ilkyardıma yönelik bilgileri olumlu yönde artış göstermesine karşın, eğitim öncesi ve sonrası bilgi durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmadı.
Sonuç: Sınırlı sürede yapılan ilkyardım eğitiminin, bilgi düzeyi üzerinde olumlu farklılık yarattığı ancak istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmadığı saptandı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | August 2, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 2 |