SOCIAL SCIENCES TEACHER CANDIDATES’ LEVELS OF UNDERSTANDING OF SOME CONCEPTS USED IN THE TEACHING OF KNOWLEDGE OF CITIZENSHIP ACCORDING TO THE SOCIAL SCIENCES UNDERGRADUATE PROGRAMMES OF 1998 and 2006
Year 2010,
Volume: 5 Issue: 1, 126 - 138, 01.01.2010
Ömer Faruk Sönmez
,
Selahattin Kaymakcı
,
Zihni Merey
Abstract
The aim of this research is to display the difference in the levels of understanding of some concepts used in the teaching of knowledge of citizenship between the social sciences teacher candidates who were educated in the direction of the undergraduate programme of 1998 and the social sciences teacher candidates who were educated in the direction of the undergraduate programme of 2006. This research was carried out with a total of 244 teacher candidates who were educated as third and fourth grades in Gazi University, Gazi Faculty of Education, Social Sciences Teaching Programme in 2008 – 2009 academic year. Descriptive method was used in this research. In this concept, a questionnaire including 10 concepts used in the teaching of knowledge of citizenship was used as a means of gathering data. The data gathered by the questionnaire was analyzed with the help of SPSS 10.0 packet programme. As a result of this research, it has been found that the kind of undergraduate programme was not effective in the social sciences teacher candidates’ learning of some concepts used in the teaching of knowledge of citizenship
References
- ÇEPNİ, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi Yay.
- ÇİFTÇİ, A. (2006). Vatandaşlık Bilgisi: Demokrasi ve İnsan Hakları, Ankara: Gündüz Eğitim
- EKİZ, D. Ve AKBAŞ, Y. (2005). “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Astronomi ile İlgili Kavramları Anlama Düzeyi ve Kavram Yanılgıları”, Milli Eğitim Dergisi Sayı:165
- DEMİRCİOĞLU, İ. H. (2005). “Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Tarih Öğretiminde Kullanılan Zaman ve Kronolojiyle İlgili Bazı Kavramları Anlama Düzeyi”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı: 19, Ankara: Anı Yay., s. 155- 163.
- DOĞAN, İ. (2005). Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları, Ankara: Pegem A Yay.
- DOĞANAY, A. (2005). “Öğretimde Kavram ve Genellemelerin Geliştirilmesi”, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (Editörler: C. Öztürk ve D. Dilek), Ankara: Pegem A Yay., s. 265-296.
- DUMAN, T. ve diğ. (2001). Vatandaşlık Bilgisi, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yay.
- KAPTAN, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara: Tekışık Yay.
- KARASAR, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yay.
- KAYMAKCI, S. ve diğ.(2009). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Vatandaşlık Bilgisi Öğretiminde Kullanılan Bazı Kavramları Anlama Düzeyi”, I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu, Uşak ve Yay.
- KEPENEKÇİ, Y. (2000). İnsan Hakları Eğitimi, Ankara: Anı Yay.
- KEPENEKÇİ, Y. (2008). Eğitimciler İçin İnsan Hakları ve Vatandaşlık, Ankara: Ekinoks Yay.
- KINCAL, R. (2002). Vatandaşlık Bilgisi, Ankara: Mikro Yay.
- MEREY, Z. ve diğ. (2009). “1998 ve 2006 Eğitim Fakülteleri Lisans Programlarının Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Açısından Karşılaştırılması”, I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu, Uşak.
- SARI, H. (2003). Vatandaşlık Bilgisi, Bolu: Kemal Matbaacılık.
- SÖNMEZ, Ö. F. ve diğ. (2009). “Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Alanında Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin Değerlendirilmesi”, I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu, Uşak.
- TEMİZ, E. ve diğ. (2005). Vatandaşlık Bilgisi (Editör: E. Temiz), İstanbul: Lisans Yay
- YÖK. (1998), T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Ankara.
- YÖK. (2005). T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Ankara. (1982-2007)
- YÖK (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007) (Öğretmenin Üniversitede Yetiştirilmesinin Değerlendirilmesi), Ankara.
1998 ve 2006 Sosyal Bilgiler Lisans Programlarına Göre Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Vatandaşlık Bilgisi Öğretiminde Kullanılan Bazı Kavramları Anlama Düzeyi
Year 2010,
Volume: 5 Issue: 1, 126 - 138, 01.01.2010
Ömer Faruk Sönmez
,
Selahattin Kaymakcı
,
Zihni Merey
Abstract
Bu araştırmanın amacı, 1998 ve 2006 lisans programları doğrultusunda öğrenim gören sosyal bilgiler öğretmen adaylarının vatandaşlık bilgisi öğretiminde kullanılan bazı kavramları anlama düzeyleri arasındaki farklılığı ortaya koymaktır. Araştırma 2008–2009 eğitim öğretim yılında Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği üçüncü ve dördüncü sınıflarında okuyan toplam 244 öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Bu bağlamda veri toplama aracı olarak vatandaşlık bilgisi öğretiminde kullanılan toplam 10 kavramı içeren anketten yararlanılmıştır. Anketten elde edilen veriler SPSS 10.0 paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının vatandaşlık bilgisi öğretiminde kullanılan bazı kavramları öğrenmesinde lisans programı türünün etkili olmadığı tespit edilmiştir
References
- ÇEPNİ, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi Yay.
- ÇİFTÇİ, A. (2006). Vatandaşlık Bilgisi: Demokrasi ve İnsan Hakları, Ankara: Gündüz Eğitim
- EKİZ, D. Ve AKBAŞ, Y. (2005). “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Astronomi ile İlgili Kavramları Anlama Düzeyi ve Kavram Yanılgıları”, Milli Eğitim Dergisi Sayı:165
- DEMİRCİOĞLU, İ. H. (2005). “Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Tarih Öğretiminde Kullanılan Zaman ve Kronolojiyle İlgili Bazı Kavramları Anlama Düzeyi”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı: 19, Ankara: Anı Yay., s. 155- 163.
- DOĞAN, İ. (2005). Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları, Ankara: Pegem A Yay.
- DOĞANAY, A. (2005). “Öğretimde Kavram ve Genellemelerin Geliştirilmesi”, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (Editörler: C. Öztürk ve D. Dilek), Ankara: Pegem A Yay., s. 265-296.
- DUMAN, T. ve diğ. (2001). Vatandaşlık Bilgisi, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yay.
- KAPTAN, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara: Tekışık Yay.
- KARASAR, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yay.
- KAYMAKCI, S. ve diğ.(2009). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Vatandaşlık Bilgisi Öğretiminde Kullanılan Bazı Kavramları Anlama Düzeyi”, I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu, Uşak ve Yay.
- KEPENEKÇİ, Y. (2000). İnsan Hakları Eğitimi, Ankara: Anı Yay.
- KEPENEKÇİ, Y. (2008). Eğitimciler İçin İnsan Hakları ve Vatandaşlık, Ankara: Ekinoks Yay.
- KINCAL, R. (2002). Vatandaşlık Bilgisi, Ankara: Mikro Yay.
- MEREY, Z. ve diğ. (2009). “1998 ve 2006 Eğitim Fakülteleri Lisans Programlarının Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Açısından Karşılaştırılması”, I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu, Uşak.
- SARI, H. (2003). Vatandaşlık Bilgisi, Bolu: Kemal Matbaacılık.
- SÖNMEZ, Ö. F. ve diğ. (2009). “Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Alanında Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin Değerlendirilmesi”, I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu, Uşak.
- TEMİZ, E. ve diğ. (2005). Vatandaşlık Bilgisi (Editör: E. Temiz), İstanbul: Lisans Yay
- YÖK. (1998), T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Ankara.
- YÖK. (2005). T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Ankara. (1982-2007)
- YÖK (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007) (Öğretmenin Üniversitede Yetiştirilmesinin Değerlendirilmesi), Ankara.