Türkçe Dersi Öğretim Programı incelendiğinde her
temada bir dinleme metninin yer aldığı görülmektedir. Bu metinler aracılığıyla
öğrencilere etkili dinleme becerisi kazandırılmaya çalışılmaktadır. Çünkü
dinlemenin hem bireysel gelişime hem de sosyal etkileşime etkisi bulunmaktadır.
İlk kazanılan dil becerisi olan dinleme, diğer dil becerilerinin de temelini
oluşturmaktadır. Bu sebeple bireylerin zihinsel süreçlerinin şekillenmesinde
onların kullandıkları dinleme yöntemleri önemli konumda bulunmaktadır. Dinleme
etkinliklerinde yazılı bir metnin bulunmaması kelime öğretimi açısından ek
yöntemlerin kullanılmasını zorunlu kılmaktadır. Not alma, sözlük oluşturma,
eşleştirme, bağlamandan yararlanarak anlamı tahmin etme, oyunlaştırma,
kompozisyon yazma bu yöntemlerden en çok tercih edilenleridir. Bu araştırmada
nitel yöntemlerden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda 6.
Sınıf Türkçe Ders Kitabı’nda bulunan dinleme etkinliklerinin Türkçe Dersi
Programıyla uyumlu şekilde olduğu ve bu etkinliklerde bağlamdan yararlanarak
kelimenin anlamını tahmin etmenin en çok kullanılan yöntem olduğu görülmüştür.
Ayrıca not alma yönteminin, eşleştirme yapmanın, kompozisyon yazmanın da
dinleme etkinliklerinde kelime öğrenme yöntemi olarak kullanıldığı tespit
edilmiştir.
When the Turkish Lesson Curriculum is examined, it
is seen that a listening text is included in every theme. Through these texts,
students are encouraged to gain effective listening skills. Because listening
has an effect on both individual development and social interaction. Listening,
which is the first language skills, forms the basis of other skills. For this
reason, listening methods used in shaping the mental processes of individuals
are important. The lack of a written text in listening activities necessitates
the use of additional methods in terms of vocabulary instruction. Taking notes,
creating a dictionary, matching, guessing meaning by using context, dramatization,
writing compositions are the most preferred methods. In this research, document
analysis was used among qualitative research methods. As a result of the
research, it was seen that the listening method used in the 6th Grade Turkish
Lesson book was the most widely used method to predict the meaning of the word
in accordance with the Turkish Course Program. In addition, it was used the
method of note taking, matching and writing of compositions in listening
activities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | March 15, 2019 |
Acceptance Date | January 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.