Today, air transport grows and develops in direct proportion to the increase in customer expectations. Upon the increasing interest in air transportation, airlines want to provide the best service to prevent customer loss Airline companies have started to produce new solutions, with the changing marketing world. Thanks to data science, which is one of these solution methods, airline companies renew themselves. It is extremely important to determine what kind of service factors airline companies should pay attention according to customer expectations and to determine the importance of these service factors. The aim of the research is to determine the service factors and the importance levels related to these service factors of the airlines affiliated to the Star Alliance corporation.In solving such a problem, the customer scores on the TripAdvisor site have been used. In the study, 26 airline members of the Star Alliance were taken as an example. Using the customer evaluation data obtained, the importance levels of airline service factors were determined hrough the Decision Trees algorithm, one of the data mining techniques. The "information gain ratio" feature was utilized in the use of the Decision Trees algorithm. As a result of the study, the results of Turkish Airlines and other airlines were compared.
Günümüzde hava yolu taşımacılığı, müşteri beklentilerinin artması ile doğru orantılı olarak büyüme ve gelişme göstermektedir. Hava yolu taşımacılığında artan ilgi ile hava yolu şirketleri müşteri kaybını önlemek için en iyi hizmeti vermek istemektedirler. Değişen pazarlama dünyası ile hava yolu şirketleri yeni çözümler üretmeye başlamışlardır. Bu çözüm yöntemlerinin başında gelen veri bilimi sayesinde hava yolu şirketleri kendilerini yenilemektedirler. Müşteri beklentilerine göre hava yollarının ne gibi hizmet faktörlerine dikkat etmesi ve bu hizmet faktörlerinin önem derecelerinin belirlenmesi son derece önemlidir. Araştırmanın amacı, Star Alliance kuruluşuna bağlı hava yolu şirketlerinin hizmet faktörlerini önem derecelerini belirlemektir. Bu tür bir problemin çözümünde TripAdvisor sitesinde yer alan müşteri değerlendirmelerine başvurulmuştur. Çalışmada Star Alliance’nin 26 hava yolu şirketi örnek alınmıştır. Elde edilen müşteri değerlendirme verileri kullanılarak veri madenciliği tekniklerinden Karar Ağaçları algoritması ile hava yolu hizmet faktörlerinin önem dereceleri belirlenmiştir. Karar Ağaçları algoritmasının kullanılmasında ‘bilgi kazancı oranı’ özelliğinden yararlanılmıştır. Çalışmanın sonucunda Türk Hava Yolu ile diğer hava yollarının sonuçları karşılaştırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | June 18, 2021 |
Acceptance Date | October 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 16 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.