Bu çalışmada, ölçme ve değerlendirme dersinin vize sınavı kapsamında yapılan öğrenci performans
görevlerinin öz, akran ve öğretim üyesi tarafından puanlandığı durumlar arasındaki farklılıklar
incelenmiştir. Araştırma, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Matematik, Okul Öncesi
ve Türkçe Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören toplam 157 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.
Çalışmada öğrencilerden ders sürecinde işlenen kavramların gerçek yaşamdaki karşılıklarını şiir,
karikatür, bulmaca, müzik, dans, şarkı sözü, drama oyunu, film, hikâye gibi farklı ve yaratıcı
yollarla ifade etmeleri ve performans görevi hazırlayarak sunmaları istenmiştir. Puanlama
sürecinde öğrencilerden kendilerinin ve arkadaşlarının performans görevlerini önce genel olarak,
sonra dereceli puanlama anahtarı (rubric) kullanarak puanlamaları istenmiştir. Daha sonra da
dersi yürüten öğretim üyesi aynı puanlama anahtarına göre performans görevlerini puanlamıştır.
Kısmen, öğrencilerle birlikte geliştirilen dereceli puanlama anahtarı “yaratıcılık”, “öğrenme”,
“anlatım” ve “emek-çaba” ölçütleri ile “usta”, “kalfa”, “çırak” ve “acemi” derecelerinden
oluşturulmuştur. Bu çalışma sonunda, üç ayrı puanlayıcıdan elde edilen beş ayrı puan arasındaki
ilişkiler incelenmiştir. Yapılan bağımlı gruplar t testi sonuçlarına göre akranların verdiği genel ve
rubric puanlar arasında anlamlı bir fark olduğu, akranların rubric kullanarak verdikleri puanların
daha düşük olduğu bulunmuştur. Verilen puanların cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterip
göstermediğine ilişkin bağımsız gruplar t testi sonuçlarına göre kız öğrencilerin kendilerine ve
akranlarına daha yüksek puan verdikleri görülmüştür. Öz, akran ve öğretim üyesinin verdiği
puanlar arasındaki ilişkiler ise tek faktörlü varyans analizi ile incelenmiş ve puanlar arasında
anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir.
Öz değerlendirme akran değerlendirme öğretim üyesi değerlendirmesi dereceli puanlama anahtarı (rubric)
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2016 |
Submission Date | June 1, 2016 |
Acceptance Date | December 10, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2016 Issue: 7 |