The aim of this study was to
reveal the effect of the contextual analysis method in learning the concepts
found in the learning domain of Social Studies seventh gradeglobal connections
on student success and attitude. To achieve this aim, the effect of the
contextual analysis method on student success and attitude was tried to
determine by analyzing the pretest and posttest scores of the experimental and
control groups in Contextual Success Test and The Social Studies Attitude
Scale.
The sample of the research
consisted of the seventh grade students of an elementary school in the city
center of Ankara in the second term of 2009/2010 educational years. They were
chosen with the random method. The independent variable of the research was the
contextual analysis method and the dependent variable was the students’ success
in learning the concepts found in the learning domain of global connections.
In the
light of the findings achieved from the research, it was concluded that the
contextual analysis method was an effective method in increasing the students’
success in learning concepts. In addition, it was determined that the attitudes
(towards the social studies subjects) of the student group to whom this method
was applied positively increased. With regard to these results, some
suggestions were given to the program studies related to social studies, the
teachers as applicators of the programs and the future researches.
Bu araştırmanın amacı;
Sosyal Bilgiler Dersi 7. Sınıf Küresel Bağlantılar öğrenme alanındaki kavramların
öğrenilmesinde kavram analizi yönteminin öğrenci başarısına ve tutumlarına
etkisini ortaya koymaktır. Bu amaçla, deney ve kontrol gruplarının Kavram Başarı
Testi ve Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği ön test ve son test puanları analiz
edilerek kavram analizi yönteminin öğrenci başarısına ve derse yönelik tutuma
etkisi belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırmanın çalışma
grubunu, Ankara il merkezinde random yöntemle belirlenmiş olan bir ilköğretim
okulunun 7. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Ön test-son test kontrol gruplu
deneme modelinin kullanıldığı araştırmanın bağımsız değişkeni kavram analizi yöntemi,
bağımlı değişkeni ise öğrencilerin Küresel Bağlantılar öğrenme alanındaki
kavramları öğrenme başarılarıdır.
Araştırmada
elde edilen bulgular ışığında, kavram analizi yönteminin, öğrencilerin kavram öğrenme
başarısını arttırmada etkili bir yöntem olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca bu
yöntemin uygulandığı öğrenci grubunun, Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarının
olumlu yönde artış gösterdiği belirlenmiştir. Bu sonuçlara dayalı olarak Sosyal
Bilgiler program çalışmalarına, programın uygulayıcısı konumundaki öğretmenlere
ve ileride yapılacak olan araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 30, 2016 |
Submission Date | February 20, 2016 |
Acceptance Date | April 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2016 Issue: 6 |