Research Article
BibTex RIS Cite

Views of Social Studies Teachers on Values Education

Year 2016, Volume: 2016 Issue: 6, 75 - 84, 30.04.2016

Abstract

In the
present study that aimed to determine the views of social studies teachers on
values education descriptive survey model was used. The study was conducted in
the second semester of 2013 – 2014 academic year. Universe of the study
included social studies teachers working in Elazığ province. Sample of the
study consisted of 51 social studies teachers working in Elazıg city center. A
survey form developed by Merter and Bozkurt (2014) was used as data collection
tool in the study. This form has three sections. In the first section of the
survey form personal information (gender, frequency of reading social studies
instruction program, professional seniority and the school graduated) about
participating social studies teachers were collected. In the second section of
the survey form, there are 22 questions to determine the views of social
studies teachers on values education, while in the third section, an open ended
question is posed to teachers to list the ten most significant values in their
opinion. SPSS statistical software was used for data analysis. Analysis of the
data was conducted using percentages, frequencies and arithmetic mean, in
addition to unrelated samples t-test and one way analysis of variance (ANOVA).
Analysis results demonstrated that majority of the teachers stressed that
school-family cooperation should be established and all units at school should
act in cooperation in values education, while they also considered the lack of
a course on values education in the universities as a drawback. The most
significant values for the teachers were tolerance, respect, honesty, fairness
and love, in order of significance.

References

  • Bacanlı, H. (2006). Duyuşsal Davranış Eğitimi, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Can, Ö. (2010). “Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cihan, N. (2014). “Okullarda Değerler Eğitimi Ve Türkiye’deki Uygulamaya Bir Bakış”,Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkich, Volume 9/2 Winter, p. 429-436, Ankara-Turkey
  • Gökçe, F. (2014).“Hak, Özgürlük ve Sorumluluk Parametrelerinde Demokrasi Değerleri”, Eğitim ve Bilim, Cilt; 39, sayı;173, s.129-139.
  • Kılcan, B. (2009). “İlköğretim 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerler Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşleri " Kırşehir İli Örneği ", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MEB (2005) Sosyal Bilgiler Dersi 6.ve 7. Sınıflar Öğretim Programı ve Klavuzu, ttkb. meb. gov.tr. (Erişim Tarihi: 09.12.2015) adresinden alıntı yapılmıştır.
  • Merter, F.& Bozkurt, E. (2014).“Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri”.Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/5 Spring , p. 441- 451, ANKARA-TURKEY
  • Sönmez, V. &Alacapınar, F. G. (2011), Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık: Ankara.
  • TDK (2015). Güncel Türkçe Sözlük, 05.08.2015 tarihinde http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.55c1d8d4d 877d2.14639302 internet adresinden elde edilmiştir.
  • Ulusoy, K. & Arslan, A. (2014) “Değerli Bir Kavram Olarak “Değer ve Değerler Eğitimi”,Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi (Ed. Refik Turan, Kadir Ulusoy), Ankara Pegem Akademi.
  • Yaşaroğlu, C. (2014). “Sınıf Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 27 , p. 503-515, Autumn I .
  • Yazar, T. (2014). “Toplumsal Yaşam ve Değerler”, Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi,(Ed. Refik Turan, Kadir Ulusoy)Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yel, S. &Aladağ, S. (2009) “Sosyal Bilgilerde Değerlerin Öğretimi”, Sosyal Bilgiler Öğretimi (Ed.Mustafa Safran ) Ankara Pegem Akademi.

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine Yönelik Görüşleri

Year 2016, Volume: 2016 Issue: 6, 75 - 84, 30.04.2016

Abstract

Sosyal
bilgiler öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik
olan bu çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma 2013-2014 Eğitim
Öğretim yılının ikinci döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini
Elazığ il sınırları içerisindeki devlet okullarında görev yapan Sosyal Bilgiler
öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Elazığ il merkezinde
görev yapan 51 Sosyal Bilgiler Öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak (Merter ve Bozkurt, 2014) tarafından hazırlanan bir anket
formu kullanılmıştır. Bu anket formu üç bölümden oluşmaktadır. Anket formunun
birinci bölümünde araştırmaya katılan sosyal bilgiler öğretmenlerine ait kişisel
bilgiler( cinsiyet, sosyal bilgiler öğretim programını okuma sıklığı, mesleki kıdem
ve mezun olunan okul) yer almaktadır. Anket formunun ikinci bölümünde ise değerler
eğitimine yönelik sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini tespit etmeye yönelik
22 maddelik anket yer alırken, üçüncü bölümde de öğretmenlerin en fazla önem
verdiği on değeri sıralamaları için bir adet açık uçlu soru bulunmaktadır. Verilerin
analizinde SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Veriler çözümlenirken “yüzde”,
“frekans” ve “aritmetik ortalama” ile birlikte ilişkisiz örneklem t testi ve
tek yönlü varyans analizi ANOVA kullanılmıştır. Analiz sonucunda öğretmenlerin
büyük bir çoğunluğu değerler eğitiminde okul aile iş birliğinin kurulması ve değerler
eğitiminde okuldaki tüm birimlerin iş birliği içerisinde hareket etmesi gerektiğini
vurgularken, üniversitelerde değerler eğitimine yönelik bir dersin
verilmemesini de eksiklik olarak görmektedirler. Öğretmenler, en fazla önemsedikleri
değerleri ise sırasıyla hoşgörü, saygı, dürüstlük, adalet ve sevgi olarak
belirtmektedirler.

References

  • Bacanlı, H. (2006). Duyuşsal Davranış Eğitimi, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Can, Ö. (2010). “Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cihan, N. (2014). “Okullarda Değerler Eğitimi Ve Türkiye’deki Uygulamaya Bir Bakış”,Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkich, Volume 9/2 Winter, p. 429-436, Ankara-Turkey
  • Gökçe, F. (2014).“Hak, Özgürlük ve Sorumluluk Parametrelerinde Demokrasi Değerleri”, Eğitim ve Bilim, Cilt; 39, sayı;173, s.129-139.
  • Kılcan, B. (2009). “İlköğretim 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerler Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşleri " Kırşehir İli Örneği ", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MEB (2005) Sosyal Bilgiler Dersi 6.ve 7. Sınıflar Öğretim Programı ve Klavuzu, ttkb. meb. gov.tr. (Erişim Tarihi: 09.12.2015) adresinden alıntı yapılmıştır.
  • Merter, F.& Bozkurt, E. (2014).“Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri”.Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/5 Spring , p. 441- 451, ANKARA-TURKEY
  • Sönmez, V. &Alacapınar, F. G. (2011), Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık: Ankara.
  • TDK (2015). Güncel Türkçe Sözlük, 05.08.2015 tarihinde http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.55c1d8d4d 877d2.14639302 internet adresinden elde edilmiştir.
  • Ulusoy, K. & Arslan, A. (2014) “Değerli Bir Kavram Olarak “Değer ve Değerler Eğitimi”,Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi (Ed. Refik Turan, Kadir Ulusoy), Ankara Pegem Akademi.
  • Yaşaroğlu, C. (2014). “Sınıf Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 27 , p. 503-515, Autumn I .
  • Yazar, T. (2014). “Toplumsal Yaşam ve Değerler”, Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi,(Ed. Refik Turan, Kadir Ulusoy)Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yel, S. &Aladağ, S. (2009) “Sosyal Bilgilerde Değerlerin Öğretimi”, Sosyal Bilgiler Öğretimi (Ed.Mustafa Safran ) Ankara Pegem Akademi.
There are 13 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Kenan Baş

Cengiz Taşkıran

Birol Bulut

Publication Date April 30, 2016
Submission Date December 10, 2015
Acceptance Date April 26, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 2016 Issue: 6

Cite

APA Baş, K., Taşkıran, C., & Bulut, B. (2016). Views of Social Studies Teachers on Values Education. International Journal of Turkish Education Sciences, 2016(6), 75-84.