Activities
of mathematical modelling, which have become important in recent years, have a
very important role in associating with mathematic and daily life. This study
is a case study which aims to reveal mathematical modeling skills of classroom
teacher candidates by using Fermi problems. In line with this aim, 6 teacher
candidates chosen by maximum variation sampling method from 4th-grade students who had education in
classroom teaching branch of a state university were included in the study. In
the data analysis of the study, descriptive analysis method was used. The analysis
was made in line with the stages of mathematical modeling process via
description; the descriptions were made under two headings within ‘accuracy
criteria’ and ‘accessibility criteria’. As a result of the obtained findings,
in the accuracy criteria, the teacher candidates gave the correct answer most
in ‘variable selection and hypothesis formation’ stage, and gave the correct
answer least in ‘mathematical models formation’ stage. In the accessibility
criteria, ‘no answer’ behavior was observed most, and ‘correction’ behavior was
observed least in the teacher candidates. As a result of the obtained findings,
in the accuracy criteria, the teacher candidates gave the correct answer most
in ‘variable selection and hypothesis formation’ stage, and gave the correct
answer least in ‘mathematical models formation’ stage. In the accessibility
criteria, ‘no answer’ behavior was observed most, and ‘correction’ behavior was
observed least in the teacher candidates. As a result of the study, it can be
said that mathematical modeling skills of the classroom teacher candidates in
Fermi problems are not in a sufficient level.
Son yıllarda
önemli hale gelen matematiksel modelleme etkinlikleri, matematiğin günlük
hayatla ilişkilendirilmesinde oldukça önemi bir role sahiptir. Bu çalışma, sınıf
öğretmeni adaylarının matematiksel modelleme becerilerini Fermi problemleri
kullanarak ortaya çıkarmayı amaçlayan bir durum çalışmasıdır. Bu amaç doğrultusunda
bir devlet üniversitesinin sınıf eğitimi alanında öğrenim görmekte olan 4. sınıf
öğrencilerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla seçilmiş 6 öğretmen
adayı ile çalışılmıştır. Çalışmanın veri analizinde betimsel analiz yöntemi
kullanılmıştır. Analiz işlemi, matematiksel modelleme sürecinin aşamaları doğrultusunda
betimleme yoluyla gerçekleştirilmiş, betimlemeler “doğruluk kriteri” ve “erişebilirlik
kriteri” kapsamında iki başlık altında yapılmıştır. Elde edilen bulgular
sonucunda öğretmen adayları doğruluk kriterinde göre en fazla doğru cevabı “değişkenleri
seçme ve varsayımları kurma” aşamasında, en az doğru cevabı ise “matematiksel
modelleri kurma” aşamasında vermiştir. Erişebilirlik kriterinde göre ise öğretmen
adaylarında en fazla “cevaplama yok” davranışı, en az ise “düzeltme” davranışı
görülmüştür. Çalışma sonucunda sınıf öğretmeni adaylarının Fermi
problemlerindeki matematiksel modelleme becerilerinin yeterli düzeyde olmadığı
söylenebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | October 16, 2017 |
Acceptance Date | October 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2017 Issue: 9 |