As a
reflection of developing technology, in 2011-2012 education year, Ministry of
National Education put into practice an implementation that can be regarded as
a reform: Fatih Project (Act of Searching for Opportunities and Developing
Technology). At the beginning, the project which was put into practice as a
pilot scheme in 17 provinces and 54 schools has been implemented in thousands
of schools as of 2016. For interactive boards and tablet computers sent to
schools in the scope of the project, in order to provide and conduct educative
e-content which is a component of the project, and to offer accurate and
reliable e-content in accordance with every class level, Education Information
Network (EBA) was put into service in 2012 by Ministry of National Education
Directorate General for Innovation and Education. Ministry of National
Education explains the aim of this service as follows: “by using information
technologies at school, home, etc, briefly everywhere if needed, to support
effective material use and actualize the integration of technology to the
education”. Education Information Network will be an alternative source for
many lessons studied in primary, secondary and high schools by increasing e-contents
and the scope of Fatih Project. The aim of the study is to analyze contents of
lessons included in Education Information Network in the scope of social
studies and history lessons and to receive opinions of social studies and
history teachers about EBA. In the study, qualitative research method was used.
In one aspect of the study, data was collected with interview method and in
this context, 12 teachers, 6 of whom are social studies teachers and the other
6 of whom are history teachers, were interviewed. In another aspect of the
study, lesson contents were alanyzed with the help of document review method.
The data acquired from the study in which different qualitative research
methods were used was analyzed again with different qualitative data analysis
approaches.
Gelişen
teknolojinin bir yansıması olarak 2011-2012 eğitim-öğretim yılında ülkemizde eğitim
alanında reform sayılabilecek bir uygulama Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından
hayata geçirildi: Fatih Projesi (Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme
Hareketi). Başta 17 ilde 54 okulda pilot uygulama olarak gerçekleştirilen proje
2016 itibariyle binlerce okulda uygulanmaktadır. Proje kapsamında okullara gönderilen
etkileşimli tahta ve öğrencilere dağıtılan tablet bilgisayarlar için projenin
ana bileşenlerinden biri olan eğitsel e-içeriğin sağlanması ve yönetilmesi amacıyla
Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (YEĞİTEK)
tarafından her sınıf seviyesine uygun, doğru ve güvenilir e-içerikleri sunmak için
2012 yılında Eğitim Bilişim Ağı (EBA) hizmete geçirilmiştir. MEB, bu hizmetin
amacını; “okulda, evde, kısacası ihtiyaç duyulan her yerde bilgi teknolojileri
araçlarını kullanarak etkili materyal kullanımını destekleyip teknolojinin eğitime
entegrasyonunu sağlamak” olarak açıklamaktadır. EBA, Fatih Projesi’nin kapsamının
genişletilmesiyle ve e-içeriklerinin artırılmasıyla ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim
kademelerinde yer alan birçok ders için alternatif bir kaynak olarak yer
edinmektedir. Araştırmanın amacı, sosyal bilgiler ve tarih öğretmenlerinin
kendi derslerinden hareketle EBA hakkındaki görüşlerini almak ve sosyal
bilgiler ile tarih dersleri kapsamında EBA’da yer alan ders içeriklerinin bir
analizini yapmaktır. Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın
bir boyutunda veriler görüşme yöntemi ile toplanmış ve bu kapsamda 6’sı sosyal
bilgiler, 6’sı tarih olmak üzere 12 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Araştırmanın
diğer bir boyutunda ise doküman inceleme yöntemiyle EBA’da yer alan ders içerikleri
incelenmiştir. Farklı nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı çalışmadan
elde edilen veriler yine farklı nitel veri analiz yaklaşımlarıyla çözümlenmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | August 1, 2017 |
Acceptance Date | October 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2017 Issue: 9 |