The purpose of this study is to examine the effect of web-based distance education teaching of substance exchange unit included in the 5th grade science course on student achievement. The study was carried out with experimental design with pretest-posttest control groups. The experimental applications of the study was conducted on 45 students from the 5th grade A-B branches in 2014-2015 school year in Toki Ş.J. Yb. Alim Yılmaz Secondary School in Muğla province. Within the scope of the study, two groups were created including experimantal and control groups. An achievement test, which was developed by the researcher and the validity and reliability analysis was conducted, was used during data collection. The achievement test for the substance exchange unit was applied to the both groups as a pre-test before starting to the study. The unit was taught with a website to the experimantal group. The achievement test was applied to the both groups as post-test. The data obtained was analyzed by determining the necessary statistical techniques by SPSS (Statistical Package for Social Sciences) package program. According to the findings of the obtained study results, it has been shown that the web-based distance education make a difference on students.
Bu araştırma, 5. sınıf fen bilimleri dersinde yer alan maddenin değişimi ünitesinin web tabanlı uzaktan eğitim ile öğretilmesinin öğrenci başarısına olan etkilerini araştırmak amacı ile yapılmıştır. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın deneysel uygulaması 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Muğla ili Toki Ş.J. Yb. Alim Yılmaz Ortaokulunda 5. sınıf A-B şubelerinde öğrenim gören 45 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında deney ve kontrol grubu olmak üzere iki grup kurulmuştur. Verilerin toplanması sırasında araştırmacı tarafından geliştirilen ve geçerlik-güvenirlik analizi yapılmış başarı testi kullanılmıştır. Maddenin değişimi ünitesi başarı testi, çalışmaya başlamadan önce, her iki gruba da ön test olarak uygulanmıştır. Deney grubuna ünite, web sitesi ile işlenmiştir. Her iki gruba da başarı testi son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) paket programı ile gerekli istatistiki teknikler belirlenerek analiz edilmiştir. Araştırma sonucu elde edilen bulgular doğrultusunda, web tabanlı uzaktan eğitimin öğrenciler üzerinde anlamlı bir farklılık yarattığı ortaya çıkmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | September 26, 2017 |
Acceptance Date | October 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2017 Issue: 9 |